Chystá se návrat vzducholodí? Jedna obří s elektrickým pohonem začíná testy

Chystá se návrat vzducholodí? Jedna obří s elektrickým pohonem začíná testy
Fotografie: LTA Research
  • Do společnosti LTA Research investoval Sergey Brin, spoluzakladatel Googlu
  • První prototyp jejich vzducholodi dostal povolení k letovým zkouškám

Sergey Brin není v široké veřejnosti tak známé jméno jako například Steve Jobs, přesto měl zásadní podíl na tom, jak vypadá náš moderní svět. Spolu s Larry Pagem je spoluzakladatelem společnosti Google, kde vydržel v roli prezidenta nadřazené společnosti Alphabet až do konce roku 2019. Pak se rozhodl změnit obor a s ním se věnovat i své velké vášni – letectví. Nevěnuje se však letadlům nebo vrtulníkům, ale mnohem méně obvyklým prostředkům. Název jeho nové společnosti je LTA Research, kde zkratka na začátku znamená Lighter Than Air. Jejím cílem je vyvinout a zprovoznit vzducholodě nové generace pro podporu humanitární pomoci a utváření čistšího světa.

Jak informuje deník Telegraph, investice ve výši 250 miliónů dolarů, kterou Brin do firmy přinesl, už začíná mít reálné výsledky. Je jím 120 metrů dlouhá vzducholoď Pathfinder 1, která získala osvědčení o letové způsobilosti od příslušných úřadů.

120 metrů je impozantní hodnota, ale pořád je to jen polovina délky legendárního Hindenburgu. Co se výbavy týče, je to úplně jiná liga, nebo spíše století. 12 elektrických motorů poskytuje vysoký výkon a snadnou manévrovatelnost v celém okruhu 360°. Vnější, speciálně zesílený plášť, je vyroben z nehořlavého materiálu a kryje prostor pro 13 vaků z nylonu pro helium, které zajišťují potřebný vztlak. Od svých předchůdců se Pathfinder liší i pevnou vnitřní konstrukcí ze svařených trubek. Ta jí propůjčuje vyšší tuhost i při náročném manévrování nebo špatném počasí, což byla slabina Hindenburgu, která vedla k jeho havárii.

Až 14 osob a 5 000 kilogramů nákladu by tak mělo být v naprostém bezpečí. To mají ostatně prokázat i letové zkoušky, pro které je letové oprávnění vydáno. Půjde o krátké lety zhruba v půlkilometrové výšce v okolí letiště. V případě, že nenastanou problémy, by zkoušky mohly být hotové během půl roku.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze