Tato nákladní loď mění emise CO₂ na stavební materiál

Tato nákladní loď mění emise CO₂ na stavební materiál
Fotografie: Seabound
  • Zařízení na palubě zachycuje oxid uhličitý z motorů
  • Pomocí chemické reakce jej mění na uhličitan vápenatý
  • Ten je na břehu využit k výrobě betonu

Když přijde řeč na emise z různých druhů dopravy, obvykle se objeví „argumentační faul“ v podobě informací, kolik toho vypouštějí obří dopravní lodě. To však už nemusí platit, tedy pokud budou vybaveny systémem od startupu Seabound (seabound.co). S ním obří nákladní loď může zachycovat uhlík ze svých výfukových plynů a přeměňovat ho na cement, který se používá při stavbě na pevnině.

Technologie je označována za první komerční systém zachycování uhlíku pro lodě na světě. Bude nainstalován na lodi UBC Cork, která patří německé skupině Hartmann Group. Zařízení zachycuje výfukové plyny produkované obrovskými dieselovými motory lodi a odvádí je do velké vysokotlaké komory naplněné oblázky hydroxidu vápenatého. CO₂ obsažený ve výfukových plynech reaguje s oblázky a mění se na uhličitan vápenatý, známý také jako vápenec, který je klíčovou složkou cementu. Tento vápenec se skladuje na palubě a bude vyložen v Norsku, odkud bude dodán do cementárny společnosti Heidelberg Materials v Breviku. Tam bude použit k výrobě ekologičtějšího betonu v průmyslovém měřítku.

Seabound
Zařízení je sestavené z několika lodních kontejnerů a snadno jej lze instalovat i na starší lodě.

Seabound tvrdí, že její systém dokáže zachytit až 95 % emisí CO₂ a 98 % emisí síry z výfukových plynů lodí. Jeho modulární konstrukce umožňuje, aby byl s minimálními změnami instalován na stávající plavidla. Nabízí lodnímu průmyslu způsob, jak okamžitě snížit emise, nemůže však nahradit dlouhodobou potřebu čistších paliv, která by zcela nahradila naftu.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze