Vědci z University of Southampton získali finanční prostředky od britské národní inovační agentury Innovate UK, aby prozkoumali možnosti potenciálu lodí poháněných větrem. Projekt je zaměřený na velká plavidla, která budou vybavena ultramoderními křídlovými plachtami a sníží tak emise uhlíku. Křídlové plachty FastRig byly vyvinuty britskou společností Smart Green Shipping.
„Lodě poháněné větrem nejsou samozřejmě nic nového – ale téměř každé velké plavidlo, které dnes funguje, je poháněno fosilními palivy, což zanechává trvalou stopu na životním prostředí. Zatímco se vyvíjejí nové technologie větrné pomoci, mnohé z nich nejsou připraveny na trh a jejich předpokládané úspory paliva nebyly nezávisle ověřeny na moři, a proto jsou výzkumné projekty financované ze Spojeného království, jako je tento, tak důležité,“ uvedl vedoucí vědec Dr. Joseph Banks. Spojené království se snaží o to být světovým lídrem ve výrobě čistého námořního zařízení.
Testovací program bude podle eurekalert.org trvat dva roky, během kterých se otestují zatahovací 20 metrů vysoké křídlové plachty FastRig, které budou namontovány na 105 metrů dlouhou komerční loď Pacific Grebe. Výhodou těchto plachet je zejména to, že je možné je instalovat dodatečně na již využívaná plavidla a tím tak snížit emise okamžitě, místo postupného nahrazování starých lodí za nové. Takovéto lodě budou navíc tišší, nebudou mít dopad na oceánské prostředí a přispějí ke zlepšení kvality ovzduší v přístavních městech.
Future Cargo Ships Could Be Powered By Wind To Fight Climate Changehttps://t.co/zBHdfftsCQ
— Eurasia Review (@EurasiaReview) March 14, 2023
Ships of the future could once again be powered by wind if a pioneering project which retrofits large vessels with ultramodern wing-sails proves successful in cutting carbon emissions.... pic.twitter.com/FXutsve7z3
„Náš tým výzkumníků prozkoumá složité interakce mezi křídlovými plachtami a hydrodynamikou lodi, což umožní přesné předpovědi výkonu plavidla, které bude v rámci projektu porovnáno s demonstračním plavidlem Pacific Grebe,“ uvedl Dr. Banks. Odborníci od tohoto projektu očekávají nejen úspory na palivu, ale i další investice do námořních technologií ve Spojeném království, přičemž větrná energie se v současnosti jeví jako nejrychlejší způsob, jak přejít na bezemisní lodní dopravu.