Ghost of Tsushima Director's Cut (PC)
test

Ghost of Tsushima Director's Cut (PC)

Perfektní japonské dobrodružství

Příchod jedné z nejlepších her pro Playstation doprovázela kontroverze, ale nezasloužená. Jenže podle hesla i negativní reklama je reklama, je možná dobře, že se takto dostane do širšího povědomí. Vzhledem ke svým kvalitám si to rozhodně zaslouží.

Abychom uvedli vaše obavy s případným vynuceným přihlašováním do PSN na pravou míru, nic takového nehrozí. Alespoň u novinářské verze v době psaní tohoto testu na konci května 2024 stačilo nabídku slušně odmítnout a mohli jste se pustit do hraní jen s dopomocí Steamu. I na PC si tak můžete užít hru, kvůli které si někteří „ortodoxní písíčkáři“ dokonce půjčovali PlayStation. Proč? To si můžete přečíst v naší původní recenzi, nebo raději v navazující rozšířené verzi, která nyní přichází na PC.

Nejdříve je tedy potřeba začít s výslovný tvrzením, že převod na platformu osobních počítačů se povedl hned napoprvé. Jednak to nemusí být vždy pravidlo, bohužel, a také můžete na internetu narazit na řadu podezřele nízkých hodnocení. Ty se však nevztahují k samotným kvalitám hry, ale už k zmíněné kontroverzi a následnému „review bombingu“.

I přestože hra vypadá a běží úžasně, neznamená to navíc žádné přehnané hardwarové nároky. Naopak, pohled na ty minimální vypadá jako dekádu starý průměrný herní počítač. V čem tedy tkví tajemství hry? Je to velice originální a působivý přístup známý jako stylizace grafiky. Namísto snahy o naprostý realismus, který plodí jen další nudné klony tropického ostrova, sází hra na něco, co svými odlesky připomíná tradiční asijské výtvarné umění. Důraz na přírodní motivy, přesaturované barvy a jejich kontrast a jistá snová idyličnost je něco, nad čím můžete zprvu ohrnout nos, ale časem si vás to získá.

Hned při vydání máte k dispozici podporu technologií jako NVIDIA DLSS 3, Intel XeSS a AMD FSR 3. Na moderních počítačích si tak užijete vysoká rozlišení nebo vysoké snímkovací frekvence a klidně i obojí.

Ohledně grafiky stojí za zmínku ještě jedna specialita nazvaná Kurosawa mode. Jak název naznačuje, je to pocta filmům tohoto legendárního režiséra, zejména pak Sedmi samurajům, který volně inspiruje děj samotné hry. Konkrétně to znamená japonský dabing s českými titulky a černobílý filtr s výrazným filmovým zrnem. Asi to nebude úplně pro každého, ale pokud si hru zamilujete a rozhodnete se po čase pro druhý průchod, je to skvělá výzva pro všechny, kteří hledají originální herní zážitky.

A nejde jen o Kurosawu. Děj celé hry, byť je smyšlený, se odehrává na pozadí skutečné historické události, kterou byla invaze Mongolů do Japonska v polovině 13. století. Ano, fandové historie se baví sestavováním dlouhého seznamu detailů, které ve hře časově nesedí s daným obdobím, ale to je jedno. U konkurence obvykle smíchají všechno – samuraje, nindži, sushi i kung-pao – do jednoho velkého kyblíku s litry sójové omáčky a pak to prodávají jako „něco asijského“.

Ne, tady je znát, že pro Sony je toto více než jen produkt nebo hra. Podobě jako české Kingdom Come je to i pocta historii, tradicím a kultuře dané země. S tím však souvisí první a objektivní výtka: herní dialogy nelze přeskočit. Samurajové zde obvykle vedou dlouhé monology o cti, totéž platí i pro vedlejší postavy a prakticky celý děj. Director’s Cut v podtitulu není jen nóbl název pro Deluxe Edici, která zpřístupňuje další ostrov a novou dějovou linku, ale skutečně odkaz na to, že zde dostáváte dílo na pomezí hry a filmu. Zamezení přeskakování filmových sekvencí lze tedy plně pochopit, ale není po chuti každému.

Perfektní jízda

Nic z výše popsaného však neznamená, že by šlo o titul pro pár nerdů, kteří si libují v dávné asijské historii. Naopak, je to velice přístupná hra, pro kterou je potěšení hráče na první místě. I když jde o typickou bojovku, kde jde o střídání slabých a silných úderů, respektive krytí, hra vám zvláště ze začátku vše pěkně podrobně vysvětluje. Společně s již zmiňovaným překladem do češtiny je to opravdu přístupný titul i pro ty, kteří jinak moc nehrají.

S tím ale souvisí druhá a spíše subjektivní výtka. Exkluzivity z PlayStationu přicházejí na PC v poměrně svižném tempu. Na jednu stranu je to dobře, ale když je hrajete v řadě po sobě, nelze si nevšimnout společného rukopisu. Máchání čepelí doprovázené svištění šípů hodně připomíná God of War. Toulání se po rozlehlém ostrově a objevování jeho příběhů a tajemství mi zase z nějakého důvodu vracelo vzpomínky na Days Gone, i když se odehrává o tisíce kilometrů a stovky let jinde.

Na něco takového ale narazíte u každého většího herního vydavatelství. Celkový dojem je navzdory tomu zcela opačný – hře byste měli dát šanci, i když vás samurajové a Japonsko příliš nelákají. Příběh hry vám pomůže změnit názor. A pokud ne, je to minimálně sympatická změna oproti všudypřítomnému střílení nebo masakrování zombie.

Foto: PlayStation PC LLC

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze