Vědci poprvé našli mikroplasty v lidské krvi

Fotografie: unsplash.com
  • Mikroplasty se našly v 80 % testovaných vzorcích krve
  • Zatím není jasné, jaký to může mít dopad na lidské zdraví
  • Laboratorní testy ale ukázaly poškození lidských buněk
  • Vědci v krvi objevili tři druhy mikroplastů

Vědci poprvé objevili mikroplasty v lidské krvi u téměř 80 % lidí, kteří se zúčastnili studie. Nový objev ukazuje, že malé plastové částice mohou cestovat po těle a usazovat se v orgánech. Vědci sice zatím neznají, jaký to může mít dopad na lidské zdraví, jsou ale znepokojeni, protože se při laboratorní testech ukázalo, že mikroplasty poškozují lidské buňky. Velké množství plastového odpadu znečišťuje mnoho míst na planetě, od vrcholu Mount Everestu až po nejhlubší oceány. Už v minulosti různé studie ukázaly, že je lidé mohou dostat do těla i prostřednictvím jídla, vody a vzduchu.

Vědci analyzovali vzorky krve od 22 anonymních dárců. U 17 z nich našli v krvi tři druhy mikroplastů. Polovina vzorků obsahovala plasty, ze kterých se vyrábí jednorázové plastové lahve. Ve třetině vzorků pak našli polystyren k balení potravin a jiných produktů. Čtvrtina vzorků pak obsahovala polyetylen, ze kterého se vyrábějí igelitové tašky. „Naše studie je první známkou toho, že máme v krvi polymerní částice. To je průlomový výsledek. Musíme však náš výzkum rozšířit a nasbírat víc vzorků krve. Už probíhají i další studie,“ uvedl pro theguardian.com profesor Dick Vethaak.

„Určitě je rozumné mít obavy. Částice tam jsou a cestují po celém těle. Obecně také víme, že kojenci a malé děti jsou náchylnější na působení chemikálií a částic. To mě hodně znepokojuje,“ dodal profesor. Studie byla zveřejněná v odborném časopise Environment International. Velkou záhadou stále je, co se děje s mikroplasty v našem těle. Podle Dicka Vethaaka je potřeba financovat další výzkum, aby vědci mohli tyto důležité informace zjistit.