Webbův teleskop sleduje obří exoplanetu bohatou na těžké prvky

• Vědci předpokládali, že čím hmotnější planeta, tím menší procento těžkých prvků v atmosféře
  • Pozorování Smertriosu však ukázalo, že v jiných planetárních systémech to nemusí být pravda
  • Velikostně odpovídá Saturnu, ale jeho atmosféra má 27krát větší množství těžkých prvků

Teleskop Jamese Webba ukázal, že atmosféry obřích plynných exoplanet se mohou výrazně lišit od těch, jaké máme v naší Sluneční soustavě. Naše plynné planety se vyznačují tím, že čím jsou hmotnější, tím nižší mají procento těžkých prvků v atmosférách, což jsou v tomto případě všechny prvky mimo vodík a helium. Toto však jinde ve vesmíru nemusí platit.

Studie zveřejněná nature.com odhalila, že atmosféra exoplanety HD149026b, která dostala pojmenování Smertrios, je bohatá na těžší prvky jako uhlík a kyslík. Jedná se o takzvaného horkého Jupitera, tedy planetu, která je co do velikosti podobná Jupiteru, ale obíhá kolem své hvězdy tak blízko, že je její atmosféra rozžhavená. Toto zjištění tak dává nový pohled na formování planet. „Zdá se, že každá obří planeta je jiná a díky Webbovu teleskopu tyto rozdíly začínáme vidět,“ řekl spoluautor studie Jonathan Lunine.

Co platí u nás, neplatí v celém vesmíru

Obří planety naší Sluneční soustavy vykazují téměř dokonalou korelaci mezi celkovým složením a složením a hmotností atmosféry,“ řekl hlavní autor studie Jacob Bean. Vědci věděli, že exoplanety mají rozmanitost ve složení atmosfér, ale až do zjištění toho, jak je tomu u HD149026b, netušili jak moc. Je tedy jasné, že planety v naší Sluneční soustavě není možné porovnávat s těmi v jiných planetárních systémech a předpokládat jejich podobnost.

Smertrios je ve srovnání se svou hmotností superobohacený. Jeho hmotnost odpovídá Saturnu, ale zdá se, že jeho atmosféra má až 27krát větší množství těžkých prvků než vodík a helium, které najdeme v Saturnu,“ uvedl Lunine. Na této exoplanetě trvá rok pouhé tři pozemské dny a podle space.com její atmosféra dosahuje 1 425 °C, což je trojnásobek naší nejžhavější planety – Venuše. Lunine chce v následujících letech pozorovat Webbovým teleskopem dalších pět exoplanet a doufá, že se podaří najít určitý trend ve složení atmosfér těchto obřích planet.