Webbův teleskop sleduje supernovu ve Velkém Magellanově mračnu

Fotografie: NASA, ESA, CSA, M. Matsuura, R. Arendt,C. Fransson
  • Supernova byla objevena v roce 1987 a patří mezi nejznámější
  • Dříve byla pozorována staršími observatořemi, ale až Webbův teleskop dokázal zobrazit detaily
  • Díky citlivým přístrojům našel malé srpkovité struktury

Teleskop Jamese Webba obrátil svoje přístroje na jednu z nejznámějších supernov – Supernovu 1987A. Ta se nachází 168 000 světelných let daleko ve Velkém Magellanově mračnu a je již od roku 1987, kdy byla objevena, častým cílem astronomů pro pozorování. Webbův teleskop ji sledoval pomocí NIRCam (Near-Infrared Camera), aby zjistil, jak se v průběhu času vyvíjí.

Webbův teleskop pozoruje vesmír v infračerveném světle a díky tomu dokáže proniknout skrze prach a plyn. V tomto případě je však centrum supernovy tak hustě pokryté prachem a plynem, že ani jeho přístroje nedokáží proniknout skrze a uprostřed se tak vytváří temná díra. „Světlý, rovníkový prsten obklopuje vnitřní „klíčovou dírku“ a tvoří pás kolem dalšího, který spojuje dvě slabší ramena vnějších prstenců ve tvaru přesýpacích hodin. Rovníkový prstenec, vytvořený z materiálu vyvrženého desítky tisíc let před výbuchem supernovy, obsahuje jasné horké skvrny, které se objevily, když prstenec zasáhla rázová vlna supernovy,uvedla NASA v popisku.

Stejná pozorování již dříve provedl Spitzerův a Hubbleův vesmírný dalekohled a rentgenová observatoř Chandra. Až Webbův teleskop díky nejnovějším přístrojům objevil nový rys v této supernově – malé srpkovité struktury. Předpokládá se, že jsou součástí vnějších vrstev plynu vystřeleného po explozi supernovy. Jejich jas však může být pouze optický klam, kdy se z našeho úhlu pohledu může zdát, že je v nich více materiálu, než doopravdy je.

Snímek, který teleskop pořídil, je také mnohem ostřejší než dříve získané. Spitzerův teleskop sledoval tuto supernovu taktéž v infračerveném světle, ale nemohl ji ukázat v takovém rozlišení. I přes nynější pozorování, zůstávají některé otázky stále nezodpovězeny. Zejména pak vznik neutronové hvězdy, která vzniká po výbuchu supernovy. Aby vědci zjistili více o nově objevených strukturách srpku a celkově minulost i budoucnost této supernovy, bude Webbův teleskop společně i s ostatními observatořemi supernovu nadále sledovat.