Hledání na internetu pomocí vyhledávače Google je tak rozšířené, že jeho název coby sloveso je zapsané v oficiálním anglickém slovníku. Samozřejmě existují nesčetné alternativy a v poslední době se prosazuje umělá inteligence, ale klasické hledání zdrojů na webu má a bude mít svůj význam.
V této souvislosti vás možná napadlo, že „Google už není tím, čím býval“. Že se vám čím dál tím méně stává, že byste hned v prvním odkazu našli, co potřebujete a naopak se musíte probírat množstvím balastu. Je to jen běžné zkreslení lidské paměti, nebo se Google opravdu horší? Vědci z Unoverzity v Lipsku chtěli zjistit, zda je zhoršující se vyhledávání pouze klam, nebo zda pro to existují skutečné důkazy. Jejich výzkumná práce s názvem „Zhoršuje se Google? Longitudinální zkoumání SEO spamu ve vyhledávačích“ se zaměřila na recenze produktů a zjistila, že přestože jen malá část recenzí produktů na webu používá odkazy affiliate marketingu, naprostá většina recenzí produktů nalezených ve výsledcích vyhledávání je používá.
Affiliate odkazy jsou odkazy na webové stránky, jako je Amazon, které hostitelské stránce vydělávají část z prodeje po kliknutí na tyto odkazy. Recenzní weby mohou vydělávat peníze tím, že do svých recenzí zahrnou partnerské odkazy. Podle výzkumu výsledky vyhledávání Google neúměrně zvýhodňovaly weby s partnerskými odkazy, což znamená, že místo nejlepších výsledků vám poskytovaly ty, které byly nejvíce zpeněžitelné.
Jiným slovy, na čelních stránkách jsou odkazy, které jsou prospěšné pro Google, ale nikoli pro jeho uživatele. Své zjištění ale vědci v závěru mírní – nejde jen o to, že se Google rozhodl „být zlý“, ale také se stále měnící se povahou internetu, který čím dál tím více slouží k obchodu než ke sdílení informací. Z toho plyne vznik celého oboru známého jako SEO (Search Engine Optimalization), který se snaží obejít fungování vyhledávačů a dostat svůj obsah do popředí.