ADHD u dětí zvyšuje riziko sociální izolace

ADHD u dětí zvyšuje riziko sociální izolace
Fotografie: unsplash.com
  • Děti s více příznaky ADHD byly trvale vystaveny zvýšenému riziku sociální izolace v pozdějším věku
  • Velice důležitá je vzájemná podpora a začlenění dětí s ADHD do kolektivu
  • Negativní interakce s jejich vrstevníky mohou vést děti s ADHD k tomu, že se stanou uzavřenými, odmítnutými, osamělými a izolovanými

Nová studie ukázala, že děti s ADHA (porucha pozornosti s hyperaktivitou) jsou vystaveny zvýšenému riziku sociální izolace. Výzkumníci uvádějí, že zjištění zdůrazňují, jak je důležitá podpora od vrstevníků dětí.

Výzkum vedený odborníky z Institutu psychiatrie, psychologie a neurověd na King's College v Londýně zkoumal údaje 2 232 britských dětí. Autoři porovnávali příznaky ADHD a sociální izolaci, když bylo dětem pět, sedm, deset a dvanáct let prostřednictvím zpráv od rodičů i učitelů. „Zjistili jsme, že děti, které v dětství vykazovaly příznaky ADHD, mají větší pravděpodobnost, že v pozdějším věku zažijí sociální izolaci,“ uvedla pro independent.co.uk hlavní autorka studie Katherine Thompson.


Studie zjistila, že děti s více příznaky ADHD byly trvale vystaveny zvýšenému riziku sociální izolace později v dětství. Hyperaktivní děti jsou vystaveny ještě vyššímu riziku než ty, které mají pouze poruchu pozornosti. „Naše zjištění zdůrazňují důležitost posílení vzájemné sociální podpory a začlenění dětí s ADHD do kolektivu, zejména ve školním prostředí,“ napsali vědci ve studii zveřejněné Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry Open.

„Pomocí dat z velké longitudinální studie jsme zjistili, že děti, které v dětství vykazovaly příznaky ADHD, zejména hyperaktivitu nebo impulzivitu, měly později větší pravděpodobnost sociální izolace. Negativní interakce s jejich vrstevníky mohou vést děti s ADHD k tomu, že se stanou uzavřenými, odmítnutými, osamělými a izolovanými.,“ doplnila autorka studie.

„Výzkum naznačuje, že pro děti s příznaky ADHD může být obtížné registrovat sociální podněty a navazovat přátelství. Tyto sociální potíže mohou být škodlivé pro mnoho forem fyzického a duševního zdraví. Naše studie zdůrazňuje důležitost posilování vzájemné sociální podpory a začleňování dětí s ADHD, zejména ve školním prostředí,“ zakončila profesorka vývojové psychologie Louise Arseneault, která se na výzkumu také podílela.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze