Blíží se léto, čas dovolených a také nejčastější doba, kdy do letadla sedají i ti, kteří létání doslova nenávidí – ano, letadlo je sice nejrychlejší dopravní prostředek na velké vzdálenosti, ovšem ne každému vyhovuje představa, že sedí v několikatunovém dopravním prostředku, který se pohybuje v letové výšce okolo 11 kilometrů nad zemským povrchem. Pokud ani vy létání příliš nemusíte a chcete si zaměstnat mysl před nástupem do něj, mohou vás zaujmout „pikantnosti“ v našem dnešním článku.
1. V letadle vám bude vše chutnat „jinak“
V kabině je nižší tlak a vlhkost než na zemi, což má za následek, že citlivost chuťových receptorů je snížená až o 30 % – to je také důvod, proč se jídlo na palubě letadla musí ochucovat jinak než jídlo podávané na Zemi. Lidé nejčastěji pociťují ztrátu vnímání slané a sladké chuti, což je právě nutné „dorovnat“ už s předstihem. Na palubě letadla je také omezen čich, což celkové neutrální vnímání chuti ještě více umocňuje.
2. Se zapalovačem do letadla?
Kontrolujete před odletem příruční zavazadlo nebo kabelku a v záchvatu paniky vyhazujete zapalovač, který se v zavazadle nachází? Není důvod, při cestách po EU, ale i USA můžete zapalovač v příručním zavazadle ponechat, ale do odbaveného zavazadla nesmí. Stejně tak powerbanky si na palubu vzít můžete, musí však splňovat maximální kapacitu (obvykle do 100 Wh) a rovněž musí být pouze v příručním zavazadle, do toho odbaveného nesmí.
3. Mohou přijít blesky? Mohou, a přijdou...
Ptáte se, zda je možné, že by letadlo zasáhl blesk? Ano, možné to je, navíc se to vcelku pravidelně děje – není však důvod k obavám, letadla jsou na zásahy bleskem připravená, samotná kabina funguje jako Faradayova klec, tedy podobně jako automobil – elektrický výboj projde po povrchu a nezpůsobí škodu.
4. V letadle raději nepracujte, ani nepřemýšlejte nad kreativními projekty
Ano, práci na dlouhý let si klidně vezměte, ale počítejte s tím, že vám vše bude trvat déle, nebo nebudete tak kreativní. Ptáte se proč? Méně kyslíku a nižší tlak snižují kognitivní výkon až o 15 %, proto je těžší se soustředit nebo řešit složité úkoly během letu. Pokud však v letadle na něco kreativního opravdu přijdete, vraťte se zpět do našeho článku a s nápadem se nezapomeňte pochlubit!
5. Výklopné stolečky si raději otřete... ideálně savem
V nezávislých testech byly stolky na jídlo nejvíce kontaminovaným místem v kabině – víc než madla, pásy nebo dokonce WC. Důvod? Záchody se čistí častěji, ale stolky málokdy – a často se na nich dějí i jiné věci než ty spojené s jídlem, třeba přebalování ratolestí. Pokud chcete jistotu, doporučujeme vzít si s sebou na palubu i hygienické dezinfekční ubrousky.
6. Kávičku, nebo čaj? A co raději balenou vodu?
Pokud cestujete na kratší vzdálenosti, na které chybí novější letadla, počítejte s tím, že vnitřní nádrže na vodu už něco pamatují. A ne, opravdu se nečistí tak pravidelně, jak si zřejmě myslíte – i přesto, že voda na čaj a kávu je převařená, stále může být kontaminována odolnějším typem bakterií, který vám může způsobit zažívací problémy. Pokud tedy hledáte vhodnou alternativu, čím po cestě zahnat žízeň, doporučujeme balenou vodu.
7. Piloti si stejné jídlo nedají, nebudou si závidět?
V kokpitu se vždy nachází pilot a kopilot, ale stejné jídlo nikdy nejedí. Ne, aerolinky nevybírají piloty podle preferencí jídla, má to mnohem praktičtější důvod – pokud by bylo jídlo závadné, ovlivnilo by oba piloty. Pokud má každý pilot odlišné jídlo, je taková šance znatelně nižší – jídlo by navíc mělo pocházet i z jiné kuchyně (například kvůli zkřížené kontaminaci).
8. Váš pilot možná spí!
Ano, při dlouhých letech jsou povolené takzvané „řízené mikrospánkové přestávky“, které trvají například 20 minut. To je samozřejmě možné jen v případě, že je let hladký a neočekávají se žádné problémy – řízení má v tu chvíli plně pod kontrolou druhý z pilotů.
9. Nejbezpečnější místa? Hledejte ta vzadu...
Pokud cestujete letadlem opravdu výjimečně a už dopředu máte před očima ten nejhorší možný scénář, tedy například nouzové přistání, nebo dokonce pád letadla, určitě jste už přemýšleli nad tím, jaká sedadla patří mezi ta nejbezpečnější. Statisticky nejvyšší šanci na přežití při havárii mají cestující v zadní třetině letadla – je to kvůli tomu, že většina nárazů při pádech dopadá na přední nebo střední část.
Pokud vás zajímá, jaká fáze letu je nejnebezpečnější, jde o přistání, vzlet je hned v závěsu. Proč zrovna přistání? Důvodů je více, největší roli hraje vítr, mlha, déšť a snížená viditelnost. Roli hraje primárně lidský faktor – většina chyb pilotů se děje právě při přistání. A co kvalita přistání? Hladké přistání sice vypadá elegantně, ale lehké „ťuknutí“ o ranvej je často bezpečnější – pomáhá lepšímu kontaktu pneumatik s dráhou (hlavně za deště). Zajímavé rovněž je, že přistání často není „narovno“ a má to svůj důvod. Přistání za větru probíhá často v tzv. krabím úhlu (crab landing) – letadlo letí šikmo vzhledem k dráze, aby kompenzovalo boční vítr, a teprve těsně před dosednutím se srovná.
10. Proč si vás letušky prohlížejí vždy s úsměvem na tváři?
Přemýšleli jste někdy nad tím, jak mohou být letušky neustále tak v klidu a proč se na vás při nástupu (nebo v průběhu letu) dívají třeba častěji než na ostatní? Na rande v oblacích to nevypadá, za vším hledejte školení letušek a stevardů – už při nástupu si letušky podvědomě kontrolují, kdo je kdo a co to ve výsledku může znamenat – například statný mladý muž může skvěle posloužit při nouzové evakuaci, naopak lehce podnapilý muž středního věku je kandidátem pro to, aby jej letuška v průběhu letu „sledovala“ a dohlížela na to, že se v průběhu letu nestane pasažér například agresivní. Co tedy považujete za milý flirt, je spíš profesní deformace, kdy palubní personál „ukládá do paměti“ důležité osoby.
Věděli jste například, že palubní personál musí mít zkoušky na poskytnutí první pomoci, ale i na asistenci při porodu nebo při epileptickém záchvatu? Důvod zřejmě vysvětlovat nemusíme... Letušky jsou samozřejmě školené na to, že vše, co dělají, mají dělat s úsměvem – pokud totiž začne panikařit posádka, začnou panikařit i cestující, a to nikdo nechce.