Skupina COOP spouští výdejní chlazené boxy v obcích, které nemají prodejny s potravinami. Doposud byly boxy instalovány vždy v návaznosti na prodejny. První obcí s samostatným boxem je obec Medlovice v Jihomoravském kraji. Podle místostarosty obce, Romana Pavelky, je obec více než dva roky bez obchodu. „Obec má 370 obyvatel a obchod se zde neuživil, výdejní box může být řešením, jak místním zjednodušit možnost nákupu bez složitého dojíždění, proto jsme instalaci boxu podpořili alespoň poskytnutím místa a hrazením nákladů na elektřinu a připojení k internetu,“ doplňuje Pavelka.
COOP začal rozvíjet výdejní boxy minulý rok, a to v návaznosti na zpuštění vlastního e-shopu, který je dnes v provozu u více než 500 prodejen. V některých prodejnám zajišťuje v současnosti e-shop už více než 10 % obratu prodejny. V tuto chvíli COOP provozuje již zhruba 10 boxů a další se plánují, také se zvažuje rozšíření počtu výdejních schránek v již instalovaných boxech.
František Polák, předseda družstva, které box v Medlovicích bude provozovat, k tomu dodává, že obchody v obcích, jako jsou Medlovice, nemají šanci bez další podpory a dotací přežít. Boxy u prodejen se i v menších obcích už stačily osvědčit, jejich využívání výrazně zvýšila pandemie. „Box v Medlovicích je zavážen z prodejny, která je vzdálena jen několik kilometrů; v tuto chvíli bude zavážen dvakrát denně a zboží si stačí objednat jen tři hodiny před závozem, v případě zájmu není pro nás problém zvýšit četnost závozů,“ upřesňuje Polák.
V rámci své strategii razí COOP odlišnou filosofii než konkurence, boxy totiž nejsou zaváženy z mnoha kilometrů vzdálených centrálních skladů, ale z blízkých obchodů. Navíc je jejich prostřednictvím možno kupovat potraviny pocházející z blízkého okolí. „Další funkcí boxů je naopak zajistit zboží, které není v každodenní nabídce malých obchodů,“ doplňuje Lukáš Němčík, šéf marketingu a rozvoje sítě COOP. V boxu je možno si objednat jak potraviny z sítě COOP, tak i zboží z dalších e-shopů v návaznosti na službu Balíkobot. Dovoz do boxu stojí zákazníky 30 korun.
„Vesnické prodejny dnes v řadě míst stále více fungují jako huby, kde je možno nejen nakoupit potraviny, ale také třeba vybrat si peníze, nakoupit léky, vyřídit poštu, či posedět v kavárně. Propojení prodejny s e-shopem a výdejním boxem je logickým rozšířením této strategie,“ uzavírá Němčík.