Ingenuity zachytil na Marsu padák, s jehož pomocí přistál rover Perseverance

Ingenuity zachytil na Marsu padák, s jehož pomocí přistál rover Perseverance
Fotografie: NASA
  • 19. dubna provedl vrtulník svůj 26. let, aby vyfotil místo přistání roveru Perseverance
  • Ingenuity vyfotil celkem 10 snímků padáku i skořepiny, která rover po cestě na Mars chránila
  • Snímky mají pomoci pro další misi, která má přivézt zpět na Zem vzorky hornin a sedimentů

Vrtulník Ingenuity nedávno pořídil několik snímků padáku, který pomohl roveru Perseverance přistát na Marsu, a to včetně pláště, který chránil rover při letu vesmírem a během sestupu na Mars v únoru 2021. Fotografování nebyla však náhoda, inženýři z programu Mars Sample Return požádali agenturu NASA, zda může snímky poskytnout. Ingenuity tedy v při svém 26. letu udělal 10 barevných fotografií.

NASA rozšířila letové operace Ingenuity o průkopnické lety, jako je tento. Pokaždé, když je Ingenuity ve vzduchu, nabízí perspektivu, které žádná předchozí planetární mise nemohla dosáhnout,“ řekl Teddy Tzanetos, vedoucí týmu Ingenuity v Jet Propulsion Laboratory NASA v jižní Kalifornii. Padák i skořepina byla již dříve z dálky vyfoceny roverem Perseverance, jelikož však byly fotky pořízeny z povrchu Marsu, nebyly tak dobře vidět a Ingenuity poskytla více detailů.

Tyto snímky mají pomoci k bezpečnějšímu přistání kosmických lodí, jako je Mars Sample Return Lander. Jedná se o projekt agentury NASA a Evropské vesmírné agentury (ESA), který by měl přivézt vzorky marťanských hornin sedimentů a atmosféry, které nasbíral rover Perseverance, zpět na Zem. „Perseverance měl nejlépe zdokumentované přistání na Marsu v historii, kamery ukazovaly vše od nafouknutí padáku až po přistání. Snímky Ingenuity však nabízejí i jiný úhel pohledu,“ řekl Ian Clark z JPL, bývalý systémový inženýr Perseverance a nyní vedoucí fáze výstupu Mars Sample Return.


26. let vrtulníku proběhl 19. dubna a trval 159 sekund. NASA uvedla, že vyletěl do výšky 8 metrů a uletěl 360 metrů, než nashromáždil 10 fotografií. „Abychom získali potřebné záběry, Ingenuity hodně manévroval, ale byli jsme si jisti, protože při letech 10, 12 a 13 bylo manévrování také komplikované,“ řekl Håvard Grip, hlavní pilot Ingenuity v JPL. Uvedl také, že místo přistání připravilo Ingenuity na další zkoumání kráteru Jezero, kde se mohl kdysi nacházet mikroskopický život.

Související články
Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze