I když balóny mohou připomínat relikt historie, který se dnes hodí jen k rekreaci, stále mají co říci i v moderním dobývání kosmu. Ať už jde o odvážné nápady s vesmírnou turistiku, snahu zlevnit vynášení raket nebo pobavení.
Vedle toho mohou sloužit i pro pokrývání nedostupných oblastí internetem. Princip je stejný jako u u telekomunikačních družic, ale balóny se v tomto případě vznášejí v mnohem menší výšce. V tomto případě je to asi 20 kilometrů. Znamená to menší pokrytí, ale také nižší cenu.
V této oblasti se silně angažuje mateřská společnost Googlu, Aplhabet. Její balónový internet byl nasazen už v roce 2017 ve zničeném Portoriku. Letos se projekt dočkal přechodu do komerční fáze, a to konkrétně v africké Keni. Na medium.com o tom informoval CEO projektu – Loon Alastair Westgarth.
V podstatě se jedná o formalitu, protože projekt běží už několik měsíců v testovacím provozu. Zatím má 35 tisíc uživatelů, kteří si užívají průměrného downlinku okolo 20 Mbps a uplinku 4,7 Mbps při latenci 19 ms. Nejsou to nijak oslnivé parametry, ale pro běžnou práci s internetem to stačí.
Výhodou jsou nízké náklady při srovnání s pevným internetem nebo výstavbou telekomunikačních věží. Pouhých 35 balónů ve výšce 20 kilometrů stačí k pokryti 50 tisíc kilometrů čtverečních (2/3 ČR), přičemž každý balón zůstává ve vzduch 100 dní, pak je potřeba vyměnit jeho klíčové části.