Že se letectví podílí velkou částí na produkování emisí, je jasné. Je ovšem rozdíl, jestli letíte v letadle, kde je 200 až 300 cestujících, a když je v letadle jen pár osob. Je jasné, že soukromé letadlo má jen hrstka vyvolených, ti ale produkují daleko více emisí, jelikož pro ušetření času létají i na malé vzdálenosti. Časté starty a následná přistání pak emise ještě zvyšují, jelikož je potřeba více paliva.
Soukromá letadla vypouštějí emisí nejvíce
Každé letadlo produkuje obrovské množství CO2. Podle geographical.co.uk ale nejsou zcela na vině letadla, která vás dostanou na dovolenou, ale problém jsou soukromá letadla, která vyprodukují 5 až 14krát více znečištění na cestujícího. Průměrnému cestovateli by tak trvalo přes deset let, než by vypustil stejné množství uhlíku jako soukromý zpáteční let z Londýna do New Yorku.
Soukromá letadla nejčastěji vlastní celebrity, generální ředitelé, oligarchové a miliardáři. Od začátku roku 2022 až do září 2023 200 soukromých letadel, která patřila například Elonovi Muskovi, Kylie Jenner nebo Rolling Stones, podniklo 44 739 letů a strávila ve vzduchu celkem 11 let. Jak uvádí theguardian.com, nejvíce emisí vypouštělo letadlo Rolling Stones, kteří létají v letadle Boeing 767. Odhadem za dobu sledování vytvořili 5 046 tun CO2. Pokud bychom toto číslo opět srovnali se zpátečními lety z Londýna do New Yorku, v ekonomické třídě byste museli letět 1 763krát, abyste tohoto čísla dosáhli.
V posledních letech se také do popředí vypouštění emisí dostala Taylor Swift, která měla turné nejdříve po Americe a následně se přesunula do Evropy. Kromě předních příček žebříčků je také podle carbonmarketwatch.org i na prvním místě mezi celebritami, které mají nejvyšší emise CO2 z létání. V roce 2022 dle odhadů dosáhl její soukromý tryskáč 8 300 tun uhlíkových emisí, což je 1 000krát více, než je spotřeba průměrného Evropana.
Mluvčí Taylor Swift se k problému vyjádřil tak, že bylo zakoupeno více než dvojnásobek offsetů (uhlíkovou kompenzaci), které mají kompenzovat její lety po dobu turné. To ovšem nezneutralizuje klimatický dopad. Je ale pravdou, že od poukázání na tento problém začala využívat soukromé letadlo méně. Mezi lednem a srpnem 2022 bylo její letadlo ve vzduchu průměrně 19krát za měsíc. Po zveřejnění emisí se počet letů snížil na dva měsíčně.