Moderní letadla mají sice nižší spotřebu, ale delší kondenzační stopu

Moderní letadla mají sice nižší spotřebu, ale delší kondenzační stopu
Fotografie: unsplash.com
  • Novější a modernější letadla vytvářejí kondenzační stopy s delší životností
  • Létání ve vyšších výškách zajišťuje menší spotřebu paliva, ale přispívá k oteplování kondenzačními pruhy
  • Životnost lze ale snížit moderními motory, které vypouštějí méně sazí

Letadla se jednoznačně podílejí na globálním oteplování. Nová studie ale zjistila, že novější a modernější letadla vytvářejí kondenzační stopy, které mají delší životnost než starší letadla. Je to dáno tím, že létají ve vyšších výškách, kde je řidší vzduch a mají tak nižší spotřebu paliva. To znamená, že tato letadla sice vypouštějí méně uhlíku než ta starší, ale přispívají ke globálnímu oteplování takzvanými kondenzačními pruhy.

Contrails neboli kondenzační pruhy jsou tenké pruhy oblaků, které se táhnou za letadlem. Vytváří je výfukové plyny letadla a ty k oteplování Země přispívají tím, že zachycují teplo v atmosféře. Vědci se na základě pozorování více než 64 000 kondenzačních čar domnívají, že ačkoliv jejich přesný dopad na oteplování planety není ještě přesně zjištěn, mají tyto pruhy větší dopad na oteplování než emise uhlíku z paliva.

Moderní letadla jako jsou Airbus A350 a Boeing 787, která létají ve výšce přibližně 12 km, vytvářejí více kondenzačních pruhů než starší komerční letadla, která létají asi o kilometr níže. Vysoká nadmořská výška zajišťuje menší aerodynamický odpor a menší uhlíkovou stopu. „Nezamýšleným důsledkem toho je, že tato letadla létající nad severním Atlantikem nyní vytvářejí více kondenzačních stop s delší životností, zachycují další teplo v atmosféře a zvyšují dopad letectví na klima,“ uvedl podle technologynetworks.com hlavní autor studie Dr. Edward Gryspeerdt.


Neznamená to však, že by tato letadla byla špatným krokem, jelikož mají jednoznačně nižší emise. Studie uvedla, že životnost kondenzačních čar lze zkrátit tím, že letecké společnosti sníží množství sazí emitovaných z leteckých motorů, jež vznikají při neefektivním spalování paliva.

Moderní motory ale jsou již vyrobeny tak, aby emitovaly co nejméně částic sazí, což zkracuje životnost kondenzačních čar. Podle vědců jsou pak nejhorší ve vytváření kondenzačních pruhů soukromé tryskáče, které mají prakticky stejný emisní dopad jako komerční letadla, ale přepravují podstatně méně lidí.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze