Možná to také znáte – nasednete do letadla a nemáte kam dát nohy, ani kde opřít ruku, aniž byste se nedotýkali osoby sedící vedle. Nový koncept Paradym by však mohl přinést v tomto ohledu změnu. Dnešní rozložení sedadel v letadlech sahá až do roku 1954, tedy do doby, kdy poprvé vzlétl Boeing s prototypem. Od té doby vyvinul další letadla, ale vždy použil základní prvky prototypu, jako je trup a dodal modernější motory a křídla.
Sedadla po šesti v jedné řadě s jednou uličkou byla v turistické třídě už v roce 1954. Od té doby jsou však lidé vyšší a i širší, ale Boeing 737, který má na šířku 3,76 metru stejně jako model 707, stále pojme šest lidí v jedné řadě. Nový koncept Paradym od letecké interiérové poradenské společnosti LIFT aero Design by mohl přinést změnu a udělat sedadla pohodlnější. Generální ředitel firmy Daniel Baron a designový partner Aaron Young chtějí v rámci konceptu Paradym integrovat do letadel širší sedadla. „Paradym je konfigurační koncept pro příští generaci letadel s jednou uličkou. Každá řada v Paradymu by měla široká trojitá sedadla s 20 palci mezi loketními opěrkami místo současných 17 až 18. Každá řada by také měla dvě loketní opěrky mezi sedadly místo jedné,“ řekl Baron pro CNN. Sedadla by měla být pro třídu economy a premium economy.
The standard for today's airline seat sizing goes all the way back to 1954. https://t.co/EIF0WMqLLx
— CNN (@CNN) June 2, 2022
Společnost LIFT se zaměřila na typy letadel s jednou uličkou z důvodu, že se jedná o nejrozšířenější letadla, která létají na krátké a střední vzdálenosti. „Prostor v ekonomické třídě na dlouhé vzdálenosti se zmenšuje, protože je více místa přiděleno prémiovým třídám pro stále luxusnější sedadla. A po celém světě se lidé zvyšují a zvětšují. Předchozí standardy šířky sedadel již nemusí stačit k udržení atraktivnosti pro dlouhé lety,“ řekl Baron.
Boeing 777 začal létat v 90. letech a téměř všechny společnosti měly v každé řadě 9 sedadel v ekonomické třídě. Dnech mají téměř sedadel 10. Boeing v roce 2000 představoval 787 Dreamliner, kde navrhoval 8 sedadel vedle sebe pro ekonomickou třídu a 9 sedadel pro nízkonákladové dopravce. Realita ale je, že 8 sedadel v jedné řadě přebrala pouze společnost Japan Airlines. Nový koncept by měl přinést stejný typ ekonomických sedadel do celého letadla a pokud by měli zákazníci zájem o vyšší třídu, zakoupili by si sedadla tři, která by poskytla vyšší komfort s dostatečně širokou plochu na ležení.