Bojí se létat? Pokud jste schopni nastoupit do letadla, ale bojíte se každého pohybu letadla, máte zřejmě obavu z turbulencí. I když se letadlo pohybuje ve vzduchu, občasné cukání či změna tlaku není nic výjimečného. Jakmile se v letadle rozsvítí kontrolka, abyste se připoutali, je pravděpodobné, že budete prolétat místem, kde jsou turbulence. Víte ale, co se vlastně s letadlem při takovém průletu děje?
Turbulence je podle Federálního úřadu pro letectví (FAA) nerovnoměrné proudění vzduchu způsobené atmosférickým tlakem, tryskovými proudy, studenými a teplými frontami, nebo bouřkami. Na turbulenci je možné narazit při letu prakticky kdekoliv, a to i za jasného počasí. Pokud se letadlo začne náhle třást, stalo se to, že okolní vzduch letadlo rozkýval. To stejné se například děje s lodí, pokud jsou velké vlny na moři. Při turbulencích se však lidé více bojí, jelikož vítr je neviditelný, a tak nevíme, kdy se tak stane a na jak dlouho.
Podle weather.gov jsou turbulence rozděleny do následujících čtyř kategorií:
- Lehká turbulence: trvá jen několik vteřin a letadlo se lehce zachvěje, případně se mírně změní nadmořská výška.
- Střední turbulence: trvá delší dobu a otřesy letadla mohou být silnější. Stále má však pilot letadlo pod kontrolou. Při těchto turbulencích jsou cestující požádáni, aby si sedli na své místo a připoutali se.
- Silná turbulence: v tomto případě dochází k náhlým změnám v nadmořské výšce a cestující pociťují, jak se v jednu chvíli nadnáší a v druhé jsou „zaraženi“ do sedačky.
- Extrémní turbulence: zde většinou nelze letadlo ovládat, jelikož se zmítá v proudu vzduchu. V těchto případech již může dojít k poškození konstrukce letadla.
Letadla jsou turbulencím přizpůsobena
Nejčastěji se s turbulencemi cestující setkají, když přelétají z pevniny nad moře či oceán a také poblíž hor. Lehké otřesy jsou obvyklé i při průletech mraky, a to jak těch bouřkových, tak bílých. Turbulence jsou však součástí létání a letadla jsou k tomu přizpůsobená. Pokud se tedy podíváte z okénka a vidíte, jak se křídlo hýbe, nemusíte mít obavy – právě naopak. Pokud by byla křídla pevná, nejspíše by nemohlo letadlo ani vzlétnout. Kromě toho jsou u všech prováděny pravidelné kontroly.
What is turbulence, what causes it on an airplane, and why it's not usually dangerous https://t.co/W43kCp82uw
— Insider News (@InsiderNews) March 3, 2023
I při silnějších turbulencích, kdy máte pocit, že se letadlo propadá a máte pocit, že spadne, realita není tak dramatická, jak se uvnitř letadla může zdát. Podle Canadian Mental Health Association každý člověk navíc vnímá turbulence individuálně, a tak u někoho i malý otřes vyvolá úzkost. Největší nebezpečí představují zranění, která mohou vzniknout z prudkého pohybu letadla. Pokud nejste připoutáni, můžete se zranit pádem, nebo na vás může cokoliv spadnout z úložného prostoru nad sedadly. Ani v tomto případě se však nejedná o velká čísla, jelikož dispečeři se snaží každé letadlo navést tak, aby se turbulenci vyhnulo. Podle FAA se v minulém roce zranili na základě turbulencí pouze 4 cestující a 13 lidí tvořící posádku letadla.