Když se řekne 3D tisk, lidé si obvykle představí zařízení, které se jim vejde na stůl a s jehož pomocí mohou vyrábět malé plastové věci nebo části. Co takhle ale začít myslet v trochu větším měřítku a vyrábět například celá vozidla? A proč nejít ještě dál, do měřítka, kde už uvažujeme o budovách? Zhruba takové bylo zadaní pro vědce a inženýry z University of Maine. Ti se pochlubili tiskárnou nové generace, která je čtyřikrát větší než její předchůdkyně a která má urychlit budoucnost udržitelné výroby v řadě průmyslových odvětví, a překonala tak svůj vlastní Guinnessův rekord z roku 2019 za největší polymerovou 3D tiskárnu.
Nová tiskárna, pojmenovaná Factory of the Future (Továrna budoucnosti) 1.0, dokáže vytisknout objekty o rozměrech až 29 metrů na délku, 10 metrů na šířku a 5,5 metru na výšku. Je také poměrně rychlá, protože dokáže vytisknout až 500 kilogramů hmoty za hodinu.
Dokáže dynamicky přepínat mezi tiskovými technikami, aby vyhovovaly různým aspektům složitých úloh. Tiskárna dokáže přepínat mezi velkoplošnou aditivní výrobou, subtraktivní výrobou, kontinuálním pokládáním pásky a operacemi s robotickým ramenem. Díky těmto technologiím je tiskárna jedinečně vhodná pro řadu průmyslových odvětví, včetně bytové výstavby, infrastruktury a stavby vojenských vozidel.
Většina věcí, které vyrábí, je recyklovatelná, takže je lze v podstatě rozložit, rozemlít a začít stavět znova. Za tímto účelem tiskárna upřednostňuje biologické materiály, jako jsou zbytky dřeva. To se může hodit hlavně v Maine, kde je spousta odpadního materiálu z místního dřevo zpracovatelského průmyslu. Dramaticky by se tak mohla snížit cena, za kterou je možné postavit nový dům. A ještě úžasnější je rychlost: na hrubou stavbu potřebuje tato tiskárna zhruba 80 hodin práce.
Nicméně to neznamená, že se takto začne řešit bytová krize. Prostředky na výzkum a vývoj této rekordní tiskárny přišly od Armádního ženijního sboru, ministerstva obrany a ministerstva energetiky. Tyto vládní instituce budou chtít, aby se jim investice vrátila, takže tiskárna bude pravděpodobně použita také k výrobě lehkých rychle nasaditelných vozidel pro armádu, včetně plavidel. Kdy a zda-li vůbec bude použita k jiným, než armádním účelům, prozatím není jasné.