Nová doba. Falešná může být i společnost, pro kterou právě pracujete

Glosa
Nová doba. Falešná může být i společnost, pro kterou právě pracujete
Fotografie: Paige Cody, unsplash.com

Pracovali jste dnes celý den z domova? Tím už dnes nikoho neohromíte. Zvládli jste pohovor a celé přijímací řízení kompletně on-line? Ani to už není rarita. A existuje vůbec firma, pro kterou pracujete? Šokující případ z Velké Británie ukazuje, že ani to nemusí být samozřejmost.

Jakmile internet opustil bezpečí akademické půdy, začal být takovým „divokým západem“ dvacátého a jednadvacátého století. Nejrůznější pravidla a regulace dlouhou budovaná v reálném světě zde najednou neměla tu správnou účinnost anebo přicházela dlouho poté, co nějaký problém nastal. S něčím takovým se setkal prakticky každý z nás: od dopisů od nigerijských princů přes falešné e-shopy až po všudypřítomné stránky lákající čísla platebních karet. Podvody jsou stále sofistikovanější, ale události okolo společnosti Madbird, o kterých informovalo BBC, vytvářejí zcela novou úroveň toho, co bychom všeobecně nazvali internetové podvody.

Vše se točí okolo společnosti Madbird se sídlem na luxusní londýnské adrese. V jejím čele stojí charismatický Ali Ayad, který sám sebe označuje za předního influencera. Spíše než jeho profesní úspěchy tak ohromí jeho profil na Instagramu s 90 tisíci odběrateli. Poměrně neurčitě zní i náplň firmy, která se označuje jako „digitální designová agentura zaměřená na člověka, která se zrodila v Londýně a působí po celém světě“. Nic z toho ale nepůsobí zvláště nápadně, obzvláště v době, kdy jsou generální ředitelé zároveň hvězdami sociálních sítí jako například Elon Musk.

Vzhledem k době, v jaké žijeme, nikomu nepřišlo divné, že se celá komunikace odehrávala pouze přes e-mail a Zoom, a to včetně pracovního pohovoru a všeho dalšího. BBC popisuje příběhy úspěšných prodejců, kteří do Madbirdu přišli se seznamy tisíců potenciálních klientů, kterým by mohli časem začít nabízet aplikace nebo webové stránky. Mezi nimi, šéfem a dalšími členy vedení panovala čilá on-line komunikace a dokonce se udělovaly tituly jako „zaměstnanec měsíce“. Firma se neomezovala pouze na Brity, ale bylo přijato nejméně dvanáct lidí z Ugandy, Indie, Jihoafrické republiky, Filipín a dalších zemí. Pro ně měla práce znamenat nejenom příjem, ale lepší vyhlídky pro získání povolení k pobytu.

Existujeme vůbec?

Při zpětném ohlédnutí si oslovení zaměstnanci vybavují, že už na začátku „něco nesedělo“. Ali Ayad si například nebyl úplně jistý pravopisem svého jména a někdy se jmenoval Ayyad nebo Ayd. Stejně tak se lišila jeho verze životního příběhu. Pro někoho byl sirotkem z Libanonu, pro jiného zase odpadlíkem od mormonů v USA. Protože se ale zaměstnanci neznali osobně, takové „detaily“ se dostaly na světlo světa až později.

Ali Ayad
Fešák, citlivý a chápavý. Kdo by nechtěl takového šéfa.

Všichni se ale shodují na ohromné míře charismatu, kterou disponoval. Dokázal dokonce přesvědčit tři lidi, aby opustili své zaměstnanci a šli pracovat pro něj. Nebyl to totiž typický šéf, kterému jde jenom o výkon, ale pozorný a naslouchající přítel, který některým připomínal Toma Cruise. On se zase rád připodobňoval k Elonu Muskovi a Stevu Jobsovi. Celý kolotoč se zasekl na penězích. Nestandardní smlouvy určovaly, že prodejci dostanou plat okolo 35 tisíc liber, ale první půl roku v rámci zkušební lhůty budou dostávat jen provize z dojednaných obchodů. Mnoho lidí na to přistoupilo, protože byli kvůli pandemii bez příjmů, další byli mladí a nezkušení a byl to pro ně vítaný zápis v životopise. Asi vás nepřekvapí, že Madbird do února neuzavřel jedinou smlouvu a žádný ze zaměstnanců neviděl ani libru.

Pavučina lží

Vše se začalo hroutit jedno odpoledne, kdy 27letá Emma zatoužila vidět, kde bude pracovat, až pandemie skončí. Na adrese v londýnském Kensingtonu však našla pouze obytnou budovu. Kontaktovala proto realitního makléře, který na místě nabízel byt a ten její podezření potvrdil – budova byla výhradně rezidenční, aby nic nerušilo klid jejich obyvatel.

Madbird
Dáváte svoje foto na internet? Kdo ví, v kolika falešných profilech už se objevilo.

Emma pak oslovila další členy týmu a společně pak i média. Reportáž pak obšírně popisuje detektivní pátrání po firmě nebo vedení. Ve výsledku se ale objevuje jen jeden vzorec – ukradené foto odněkud z internetu a falešné profily na Linkedinu a dalších sítích. A jedna perlička: fotografie muže číslo dvě, kterým měl být Dave Stanfield, ve skutečnosti patři Michalu Kališovi z Prahy, který se živí výrobou včelích úlů a o dané společnosti nikdy neslyšel. Povětšinou jde ale o fotografie z různých fotobank. Pointou je, že nikdo ze šesti členů vedení Madbirdu nikdy neexistoval.

Proč?

Pro většinu zaměstnanců to byl šok. Mnozí z nich strávili i půl roku prací na něčem, co nemělo smysl a nikdy za to nedostanou zaplaceno. Ředitel „naprosto virtuální“ firmy se při konfrontaci snažil hájit tím, že jeho digitální podnikání nevyžaduje kanceláře a na ostatní obvinění nereagoval nebo je popíral.

Nejtěžší na celém příběhu je zodpovězení otázky, proč se pouštěl do tak sofistikovaného podvodu, který ani jemu samotnému nepřinesl žádný velký prospěch. Možná i on sám věří tomu, že firma zvolila agresivní model podnikání a byla „těsně před podpisem s významnými klienty“. Tuto verzi často opakoval svým zaměstnancům a někteří ji dokonce dodnes berou jako jedinou správnou. Přenášet podnikatelské riziko na zaměstnance je krajně neobvyklé a neetické, ale s dobře napsanými smlouvami je možné prakticky cokoli.

Dalším vysvětlením je, že šlo o víc než o peníze. Možná Aliho Ayada bavilo předstírat, že je šéf. Zdálo se, že ho vedení Madbirdu skutečně baví. Pracovní pohovory s ním často trvaly déle než hodinu. Vyprávěl příběhy o tom, jak změnil životy lidí, když si všiml jejich talentu a dal jim šanci. Posílal zaměstnancům odkazy na deep houseovou hudbu, kterou mohli poslouchat při práci. Chtěl být cool šéfem – a po ty měsíce, kdy byl Madbird online, se k němu tak lidé chovali.

Pandemie změnila způsob práce mnoha z nás – komunikace přes obrazovku se stala normou. Ali Ayad toho využil. Jako by chtěl být dalším Elonem Muskem – a v Madbirdu si myslel, že našel zkratku. Stvořil tak vesmír, v němž byl posuzován pouze podle své online přítomnosti, ne podle offline reality.

A co je na tomto počinu Aliho Ayada nejvíc šokující? Skutečnost, že žijeme v době, v níž mu to vyšlo.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze