Osobní spolupráce stojí za některými z největších úspěchů lidstva – nejznámější písničky Beatles, první cesta člověka na měsíc nebo mobilní telefon. Zničí Zoom a další formy online setkávání tvůrčí procesy, které vedly k takovým výkonům? Podle nového výzkumu, publikovaného v odborném časopise Nature, ano. Vědci došli k závěru, že lidé daleko snáz přicházejí s kreativními nápady osobně.
This week on the Nature Podcast: How virtual meetings can limit creative ideas https://t.co/0ycBz1GRBi pic.twitter.com/0n3JCmSXIq
— nature (@Nature) May 1, 2022
Mnoho zaměstnavatelů hledalo odpověď na tuto otázku poslední dva roky během pandemie koronaviru, kdy většina lidí pracovala ze svých domovů. Výzkum byl zahájen už v roce 2016. „Původně jsme začali s výzkumem, protože jsme od manažerů a vedoucích pracovníků slyšeli, že interakce skrze video jsou jednou z největších inovací. Přiznám se, že jsem byla ze začátku skeptická,“ uvedla autorka studie a odborná asistentka marketingu na ekonomické fakultě v New Yorku Melanie Brucks pro cnn.com.
Melanie Brucks nejdříve věřila, že se virtuální schůzky podobají osobním. Čtyři roky strávila zkoumáním, zda setkávání ve virtuálním světě mělo skutečně nějaký dopad na schopnost lidí vytvářet inovativní nápady. Přijala 602 dobrovolníků, včetně studentů a zaměstnanců univerzity. Všechny rozdělila do dvojic, které společně osobně i virtuálně musely vymyslet nové využití běžně používaných věcí, jako je například bublinková fólie nebo lítající talíř. Všechny dvojice měly 5 stejných věcí.
Collaboration is at the heart of innovation. In a new paper (just published in @Nature!), we examined how the shift away from in-person interaction at work affects innovation.
— Melanie Brucks (@MelanieBrucks) April 27, 2022
🧵...https://t.co/U0bskxMgtG
„Když inovujeme, musíme se odchýlit od stávajících řešení a přijít s novými nápady tím, že budeme široce čerpat z našich znalostí. Přijít s alternativními způsoby, jak používat známé předměty, vyžaduje stejný psychologický proces,“ dodala autorka.
Výkon každé dvojice byl potom ohodnocen podle počtu nápadů a kreativity. Výzkumníci zjistili, že kreativnější nápady vymyslely páry při osobním setkání. Pomáhal jim k tomu i prostor, ve kterém se nacházely. Zvyšoval jejich představivost a kreativitu. Lidé, kteří vymýšleli nápady virtuálně, se více soustředili na samotný videohovor než na téma hovoru. „Vizuální zaměření na obrazovku zužuje poznání. Jinými slovy, lidé se více soustředí na interakci s videem, což poškozuje široký, expanzivní proces generování nápadů,“ uvedla Brucks.
We also populated the experiment room with props, and then asked participants to recall the props on a worksheet after they left. We find that videoconferencing participants remembered fewer items in their surroundings. (5/9) pic.twitter.com/qn7jCyI1Bn
— Melanie Brucks (@MelanieBrucks) April 27, 2022
Postdoktorand z univerzity McGill v Kanadě Jay Olson, který studuje způsoby měření kreativity, řekl, že lidé se často dívají okolo sebe, a to jim pomáhá vymýšlet nové nápady. „Objekty v místnosti mohou vyvolat nové asociace snadněji. Autoři studie zjistili, že interakce prostřednictvím obrazovky počítače by mohla neúmyslně přesunout pozornost na něco jiného, a tím omezit generování nových nápadů.“