Společnost Antonov chce, aby největší letadlo světa opět létalo

2
Společnost Antonov chce, aby největší letadlo světa opět létalo
Fotografie: unsplash.com
  • Letadlo bylo zničeno na konci února na letišti Hostomel
  • Kyjevský inženýr, který pracoval pro Antonov, uvedl, že nebude možné letadlo opravit
  • Části, které byly poškozeny, již nepůjdou nahradit, jelikož se už nevyrábí
  • Nepoškozená část letadla může být použitá na doposud nedostavěné druhé letadlo AN-225

Největší letadlo světa bylo postaveno v 80. letech minulého století. Letadlo AN–225 bylo však zničeno na konci února na letišti Hostomel. Společnost Antonov uvedla několik dní po útoku na Twitter, že Sen nikdy nezemře. Narážela tak na přezdívku letadla „Mriya“, což v ukrajinštině znamená sen.


Otázkou však je, zda bude možné letadlo opravit tak, aby znovu létalo, jelikož jeho poškození je značné. „Hostomel byl dějištěm intenzivních bojů mezi ruskými a ukrajinskými silami od velmi raného období války. Přední část letadla byla zcela zničena po přímém dělostřeleckém zásahu. Kromě toho došlo k rozsáhlému poškození křídel a některých motorů. Ocasní část byla ušetřena velkých nárazů, ale má několik děr způsobených střepinami nebo střelami,“ řekl Vasco Cotovio pro CNN. Uvedl také, že pokud by nebyla zasažena přední část letadla, dalo by se opravit.

Andrii Sovenko, kyjevský inženýr a odborník na letectví, který od roku 1987 pracoval pro společnost Antonov a létal s AN–225 jako součást technické posádky, sestavil seznam škod na základě videí a fotografií z místa zásahu. Potvrdil, že střední část trupu, kokpit a prostor pro posádku v přední části letadla jsou zcela zničeny. Palubní systém a vybavení letadla bylo podle Sovenka poškozeno nejvíce. „Nejtěžší by bylo obnovení. To je způsobeno tím, že většina různých elektrických systémů, čerpadel a filtrů používaných na AN–225 pochází z 80. let minulého století. Jednoduše se už nevyrábějí, takže je nepravděpodobné, že by se daly obnovit přesně tak, jak byly,“ řekl Sovenko. Co naopak vypadá bez poškození jsou části křídel, včetně klapek a většina z šesti motorů.


Na základě zjištěného poškození letadla Sovenko uvedl, že letadlo nepůjde opravit. Bude však možné z letadla použít nepoškozené komponenty a použít je na stavbu druhého letadla. Druhý AN–225 je dodnes nedostavěný v Kyjevě a i přes bombardování zůstal prakticky nepoškozen.