Legendární kelímky Starbucks vidíme na každém rohu. Kavárny jsou plné a lidé si kávové nápoje objednávají s velkou oblibou. Starbucks je s více než 32 tisíci kavárnami největší kavárenskou společností na světě. Co stojí za jejím úspěchem a jak se z malého podniku stala jedna z nejznámějších značek na trhu?
Ze Seattlu do celého světa
Příběh americké značky Starbucks se začal psát začátkem 70. let minulého století. První pobočka byla otevřena v roce 1971 v Seattlu a jednalo se o pražírnu a prodejnu kávy. Zakladatelé Jerry Baldwin, Gordon Bowker a Zev Siegl byli při výběru názvu inspirováni románem Bilá Velryba, a tak jedna z postav v knize propůjčila jméno i americkému řetězci. V roce 1982 se ke společnosti připojil podnikatel Howard Schultz, který se stal ředitelem obchodu a marketingu. Po jeho příchodu začal Starbucks prodávat kávu do luxusních restaurací a espresso barů. Schultz však chtěl ve Starbucks prodávat i hotové nápoje, což se zakladatelům nelíbilo. O dva roky později tak z firmy odešel a založil vlastní kavárenský řetězec Il Giornale. Tam nabízel kávu a espresso nápoje tvořené ze zrnek kávy Starbucks.
O pouhé dva roky později, tedy v roce 1987, koupila firma Il Giornale Starbucks, jehož název byl změněn na Starbucks Corporation. Téhož roku se otevřely nové kavárny v Chicagu a Vancouveru a jejich celkový počet se tím vyšplhal na 17. V roce 1991 měl Starbucks otevřených už 116 podniků, ke kterým patřila i první licencovaná kavárna na mezinárodním letišti Sea-Tac. O čtyři roky později se začal prodávat legendární kávový nápoj Frappuccino, který obsahuje šlehačku a ochucený sirup dle výběru. Poté se v rámci spolupráce s Pepsi Frappuccino začalo prodávat i v láhvi.
První pobočka mimo Severní Ameriku byla otevřena v roce 1996 v Tokiu, téhož roku se dočkala otevření také nová kavárna v Singapuru. Počet kaváren tím vzrostl na 1 015. V roce 1998 získal Starbucks společnost Tazo, která se specializuje na vysoce kvalitní čajové produkty. Díky podpisu dohody s Kraft Foods, Inc. se téhož roku značka rozšířila i do řetězců potravin ve Spojených státech. Dalším významným milníkem bylo spuštění webové stránky starbucks.com.
V tomto období měl Starbucks otevřených už 1 886 podniků a jeho kavárny se nacházely i v Malajsii, na Novém Zélandu, Taiwanu, Thajsku a Velké Británii. Na konci 20. století vlastnila společnost 3 501 kaváren.
V roce 2001 Starbucks posunul zákaznickou zkušenost o úroveň výš s uvedením speciální nabíjecí karty Starbucks Card, kterou lze platit v kavárnách. A protože se společnost od konce 20. století zajímala o podporu životního prostředí zodpovědným pěstováním kávy, tak o rok později Starbucks podepsal licenční dohodu s organizací National Fair Trade, která umožňuje prodávat kávu s certifikací Fair Trade všude, kde Starbucks působí. V roce 2009 se Starbucks stal největším světovým nákupčím kávy s certifikací Fair Trade. V té době zákazníci navštěvovali už 16 635 světových poboček.
Starbucks v České republice
V České republice se značka Starbucks objevila v roce 2008. První kavárna, ve které si Češi mohli pořídit legendární kávové nápoje v ikonických kelímcích, byla na Malostranském náměstí. Mimo hlavní město se kávové speciality začaly poprvé podávat v Ostravě, a to konkrétně v roce 2012.
Momentálně je v Česku 51 poboček ve 12 městech. I přes obtížnou pandemickou situaci byly poslední dvě kavárny otevřeny během minulého roku. Mimo toho byla v roce 2019 spuštěna i služba Starbucks Delivery, která se během pandemie koronaviru stala významným a efektivním způsobem dodávání kávy do domovů či kanceláří.
Nabídka
Výběr nápojů je na pobočkách opravdu bohatý. Zákazníci si mohou objednat kávové drinky na bázi espressa (Caffè Americano, Caffè Latte, Cappuccino nebo třeba Flat White), klasickou překapávanou kávu nebo horkou čokoládu a různé druhy čajů. Samozřejmostí je Frappuccino a jiné typy ledových nápojů. Starbucks má však v nabídce i Matcha Tea Latte a Chai Tea Latte.
Kromě nápojů lze v kavárnách objednat i jídlo. Kavárny nabízí vše od zákusků až po croissanty nebo sendviče. Oblíbený je však i nákup termosek nebo hrníčků v různých velikostech, designech a barevných provedeních.
Howard Schultz, bývalý generální ředitel společnosti
Howard Schultz byl do roku 2017 generálním ředitelem společnosti a mimo toho také člověkem, který koncept Starbucks přetransformoval do dnešní podoby. V roce 1983 odcestoval do Itálie, kde se zamiloval do italských kaváren a od té doby se jejich tradici a koncept snažil přenést do Spojených států. Jeho vize se zpočátku neslučovala s vizí tří zakladatelů společnosti, právě proto se od Starbucks na chvíli odloučil a vydal se vlastní cestou. S kavárnami Il Giornale si začal plnit svůj italský sen, se kterým se mu nakonec podařilo změnit i fungování Starbucks.