Inženýři Toyoty před rokem zůstali v laboratoři o něco déle, aby ve svém volném čase zkusili vytvořit robota-basketbalistu, který perfektně trefuje koš za tři body. Projekt se zalíbil vedení Toyoty, a tak nyní představuje jeho už třetí generaci. Robot jménem CUE nyní dostal umělou inteligenci, jejímž cílem je stoprocentní jistota trefy. Nejnovější prototyp CUE3 se poprvé světu předvedl 8. dubna v Japonsku. Stroj je 207 centimetrů vysoký a k trojrozměrnému mapování svého okolí používá čidla umístěná na trupu. Když lokalizuje koš, uvede do pohybu elektromotory v rukou a nohou, aby bez váhání umístil míč do koše.
Srovnání s profesionály
Během prezentace v Tokiu robot provedl osm hodů a pětkrát se trefil. Za tři nepřesnosti podle jeho autorů může pokles elektrického napětí. Konkurent robota a host prezentace, japonský reprezentant v košíkové Yudai Baba, který bude pravděpodobně hrát i na Olympiádě v Tokiu 2020, však také několikrát minul.
I přes takovou preciznost a jistotu pohybů však roboti skutečným profesionálům zatím nestačí. Vývoj robotiky ještě není tak daleko a podle jednoho z inženýrů CUE3 jménem Tomohira Nomiho budou roboti schopni běhat, driblovat a dělat výskoky jako hráči NBA pravděpodobně za 20 let.
Na začátku byla hra
První amatérský CUE byl zkonstruovaný vlastně jen pro zábavu. Přesnosti jeho hodů inženýři Toyoty dosahovali metodou pokus a omyl. Hotového robota tým ukázal na místní akci v Tokaikai a tím měla celá záležitost, do které se pustili čistě pro radost, skončit. Ukázka však upoutala pozornost manažerů týmu Alvark Tokyo, kteří pak loni v březnu předvedli robota během přestávky v polovině zápasu. CUE tehdy ve volných hodech porazil dva profesionální hráče. Film dokumentující jeho úspěchy zhlédlo více než 300 tisíc diváků.
O projekt projevila zájem Toyota a rozhodla se ho rozvinout v profesionálních podmínkách. Program se přenesl z neformální, i když nejstarší dobrovolné organizace ve strukturách Toyoty, která funguje jako klub nadšenců Toyota Technical Association už více než 70 let, do vývojového centra Future Athletes Center AI Athlete Robot Development Group. Tady se začalo pracovat na nové verzi robota, tentokrát vybavené umělou inteligencí.
Inspirace komiksem
Umělá inteligence znamená systém, který umí dělat inteligentní rozhodnutí a plnit složité úkoly. Nejprve se ovšem musí učit, takže je nezbytné mu dodat velkou dávku informací. Když tým pracující na CUE3 diskutoval o tom, kolik dat bude jejich robot potřebovat, jeden z inženýrů připomněl populární manga komiks Slam Dunk, který se odehrává v basketbalovém prostředí.
Hlavní hrdina Hanamichi Sakuragi před důležitým zápasem v rámci tréninků provedl 20 tisíc hodů z výskoku, což jeho týmu zajistilo vítězství. To inženýry Toyoty inspirovalo, aby ověřili, zda jsou schopni vytvořit robota, který díky umělé inteligenci dokáže vypočítat vzdálenost ke koši a pokaždé se do něj trefit.
Basketbalista s umělou inteligencí
Druhá generace robota debutovala půl roku po svém předchůdci. Už tento prototyp byl vybaven umělou inteligencí a uměl se trefit i z větší vzdálenosti, než jaká je potřebná na hod za tři body. Šest měsíců práce stačilo na to, aby se robot zbavil podesty, na které byl připevněný první prototyp, nyní nahrazené nezávisle na sobě fungujícími chodidly.
Tým pracující na CUE2 využil pomoci vědců z Partner Robot, což je široce pojatý program existující od roku 2004, který zkonstruoval širokou škálu robotů poskytujících starším nemocným a hendikepovaným lidem podporu v každodenním životě. Do té doby se tedy specializoval především na rehabilitační roboty a humanoidy.