Turbovrtulový motor z ČVUT pro letectví a kosmické technologie slaví úspěch

Turbovrtulový motor z ČVUT pro letectví a kosmické technologie slaví úspěch
Fotografie: ČVUT
  • Motor Catalyst z Avio Aero a GE Aviation, u jehož zrodu stála i Fakulta strojní ČVUT v Praze, zaznamenal mimořádný mezinárodní úspěch
  • Po výběrovém řízení a po rozsáhlé fázi technické a ekonomické analýzy si společnost Airbus Defense and Space zvolila bezpilotní vzdušný systém Eurodrone právě s řešením motoru Catalyst

Fakulta strojní ČVUT v Praze již loni prezentovala, že na své létající zkušebně spolu s českou odnoží GE Aviation provádí experimenty turbovrtulového motoru Catalyst. Dnes je Catalyst motorem prověřeným nejen pozemními zkouškami, ale i za letu, a to zejména při letech v Berlíně. Na jeho vzniku se podílely evropské týmy Avio Aero a GE Aviation z České republiky, Polska, Německa a Itálie. Stejně jako celý program Eurodrone byl i motor Catalyst koncipován stoprocentně bez ITAR (International Traffic in Arms Regulation). Vyrobeno bylo již 17 prototypů motoru, na nichž proběhlo více než 3 000 hodin testování.


Před šesti lety vláda ČR požádala ČVUT, aby vybudovalo ekosystém pro letectví a kosmické technologie založený na pozemních a létající zkušebně turbovrtulových motorů. ČVUT mělo posílit své výzkumné a výukové kompetence, aby tak příznivě podnítilo rozvoj vysoce specializovaných odborných kapacit a kompetencí potřebných pro celkový rozvoj letectví a kosmických aktivit v ČR. To jsme splnili a dnes sklízíme další z výsledků těchto aktivit,“ sdělil děkan Fakulty strojní Michael Valášek. Podle něj jde navíc možná o klíčový bod vzniku dalšího pilíře českého hospodářství vedle automotive.

Vítězství v tendru potvrzuje vysokou úroveň výzkumné činnosti Českého vysokého učení technického. A každá úspora paliva je, zejména v této době, nejen akademickým úspěchem,“ uvedl rektor ČVUT Vojtěch Petráček. „Catalyst byl vybrán jako nejlepší řešení založené na vynikajícím výkonu, nižším vývojovém riziku, lepší ekonomice provozu a také růstovém potenciálu,“ vysvětlil Jean-Brice Dumont, vedoucí vojenského letectva společnosti Airbus Defence and Space.

Klíčovými aspekty při výběru dodavatelů Eurodrone jsou konkurenceschopnost, výkon, schopnost splnit náročný harmonogram dodávek a kapacita na uspokojení poptávky v provozu, a zajištění suverenity evropského obranného průmyslu.

Turbovrtulový motor Catalyst je prvním zcela nově navrženým turbovrtulovým motorem po 30 letech, který snížil spotřebu paliva až o 20 %, zvýšil tah o 10 %, prodloužil servisní dobu o 30 %. Nyní se ukazuje, že svými vlastnostmi, kterými jsou nejen nízká spotřeba paliva, ale i plné digitální řízení pomocí systému FADEC s integrovaným ovládáním vrtule a výkon v nadmořské výšce je vhodný také pro pohon dronů.

Fakulta strojní ČVUT se zaměřila primárně na návrh konceptu systému preventivní údržby motoru Catalyst a na výzkum vlivu použití udržitelného leteckého paliva SAF na snížení emisí pevných částic a plynů. Na tomto poli dosáhla vynikajících výsledků.

tisková zpráva
Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze