Vědci objevili exoplanetu vzdálenou pouhých šest světelných let od Země

• Exoplaneta Barnard b byla potvrzena po více než pěti letech pozorování
  • Rok na ní trvá 3,15 pozemského dne a její povrchová teplota je přibližně 125 °C
  • Astronomové mají u hvězdy podezření na další tři exoplanety

Za pomoci dalekohledu Very Large Telescope Evropské jižní observatoře objevili astronomové exoplanetu, která obíhá kolem hvězdy, jež je nejbližší jednotlivou hvězdou k našemu Slunci. Barnardova hvězda je od nás vzdálená pouhých šest světelných let a je to druhý nejbližší hvězdný systém. Blíže už je pouze tříhvězdný systém Alfa Centauri. Exoplaneta kolem hvězdy byla detekována už v roce 2018, ale doposud se ji nepodařilo potvrdit.

Bylo zapotřebí hvězdu pozorovat více než pět let, aby mohla být obíhající exoplaneta potvrzena. Planeta dostala pojmenování Barnard b a nachází se podle eurekalert.org dvacetkrát blíže k hvězdě než Merkur ke Slunci. Její povrchová teplota se pohybuje okolo 125 °C a rok zde trvá jen 3,15 pozemského dne. „Barnard b je jedna ze známých exoplanet s nejnižší hmotností a jedna z mála známých s hmotností menší, než je hmotnost Země. Planeta je ale příliš blízko hostitelské hvězdy, než aby se nacházela v obyvatelné zóně,“ uvedl hlavní autor studie González Hernández.

Za obyvatelnou zónu se považuje vzdálenost exoplanety od hvězdy v takové vzdálenosti, kde by se mohla nacházet kapalná voda. A ačkoliv je hvězda asi o 2 500 °C chladnější než Slunce, je planeta příliš blízko na to, aby se na jejím povrchu mohla nacházet kapalná voda.

Kromě nově potvrzené exoplanety mají astronomové i podezření na další tři, které by mohly kolem hvězdy obíhat. Než ovšem bude možné jejich existenci potvrdit, bude potřeba dalšího pozorování. Čím dále se planeta od hvězdy nachází, tím hůře se její existence potvrzuje, jelikož ve chvíli, kdy se nachází z pohledu ze Země před hvězdou, ji překrývá jen z velmi malé části. Astronomové tak musí hledat jen drobné výkyvy ve svítivosti hvězdy.