Potencionálně obyvatelná exoplaneta je od nás vzdálená jen 137 světelných let

• Exoplaneta TOI-715b obíhá kolem červeného trpaslíka v obyvatelné zóně
  • Planeta je přibližně jedenapůlkrát širší než Země a kolem své hvězdy oběhne jednou za 19 pozemských dní
  • Mohla by se na ni nacházet voda v kapalném stavu

Astronomové prohledávají vesmír s vyhlídkou toho, že jednou naleznou život mimo naši planetu. Doposud bylo hledání ale neúspěšné. V nově zveřejněné studii popisují vědci objevenou exoplanetu, která je označována jako super-Země. Takto se označují planety, které jsou podobné té naší, ale jsou větší. Exoplaneta pojmenovaná TOI-715b obíhá kolem červeného trpaslíka, který je menší a i chladnější než naše Slunce a nachází se od nás 137 světelných let.

Astronomové planetu objevili za pomoci NASA TESS (Transiting Exoplanet Survey Satellite). Díky této sondě bylo už nalezeno už více jak 5 000 kandidátů na exoplanety. TOI-715b je přibližně jedenapůlkrát širší než naše planeta a kolem své hvězdy oběhne jednou za 19 pozemských dní. Ačkoliv se nachází v takové blízkosti hvězdy, obíhá v takzvané obyvatelné zóně, což znamená, že by se na ni mohla nacházet voda v kapalném stavu.

Obyvatelnou zónu astronomové určují podle velikosti exoplanety, hmotnosti a teploty hostitelské hvězdy, a také podle odrazivosti povrchu planety. Tím, že se exoplaneta nachází tak blízko své hvězdy, je méně pravděpodobné, že by tyto výpočty byly chybné. „Tento objev je vzrušující, protože je to první super-Země z TESS, která byla nalezena v konzervativní obyvatelné zóně. Navíc, protože je relativně blízko, je systém vhodný pro další zkoumání atmosféry,“ uvedla podle CNN hlavní autorka studie Dr. Georgina Dransfield.

Červení trpaslíci jsou nejběžnější hvězdy v naší galaxii a mnohdy okolo nich obíhají skalnaté exoplanety. Asi nejznámějším planetárním systémem je TRAPPIST, který má hned sedm planet. Systém je od nás vzdálený jen 40 světelných let, a tak je pro sledování optimální. Navíc několik těchto planet obíhá v obyvatelné zóně. Otázkou však zůstává, zda všechny tyto planety neobíhají kolem svých hvězd až příliš blízko a nejsou tak vystavovány hvězdným erupcím a radiaci, což by mělo zásadní vliv na jejich atmosféru.