Vědci objevili nové antibiotikum. Zabíjí i bakterie odolné vůči lékům

Fotografie: unsplash.com
  • Antibiotikum Zosurabalpin bylo zatím úspěšně testováno na myších se zápalem plic
  • Lék je schopný zničit kmeny bakterie Acinetobacter baumanni
  • Pro typ bakterií pojmenovaných gramnegativní bakterie, nebyl lék schválen už přes 50 let

Čím dál více se poslední dobou u lidí řeší resistence na antibiotika, která je způsobena nadměrným užíváním těchto léků. Ty jsou často širokospektrální a při nesprávném užívání později již nemocným nezabírají tak jak mají. Vědci však nyní zveřejnili novou studii, která představuje novou třídu antibiotik, která zabíjí jednu ze tří bakterií, která je považována pro lidstvo za jednu z největších hrozeb.

Kmeny bakterie Acinetobacter baumanni (Krab) byly zničeny novým lékem Zosurabalpin. Lék byl podle theguardina.com testován jak na myších se zápalem plic. „Krab je významnou příčinou infekcí v nemocnicích, zejména u lidí, kteří jsou na ventilátorech. I když to není agresivní patogen, je odolný vůči mnoha různým antibiotikům. Bohužel vývoj nových léčebných postupů proti této bakterii byl extrémně náročný, protože je velmi zběhlá v tom, jak zabránit antibiotikům dostat se přes její vnější buněčnou vrstvu. Proto je tato práce opravdu vzrušující a poskytuje jistotu, že přístupy používané k nalezení nových antibiotik mohou přinést ovoce,“ uvedl docent molekulární mikrobiologie Andrew Edwards.

Největší hrozbu představuje skupina bakterií pojmenovaná gramnegativní bakterie. Ty jsou chráněny vnějším obalem obsahující látku zvanou lipopolysacharid (LPS). Pro tento typ bakterií nebylo nové antibiotikum schváleno už více než 50 let. „LPS umožňuje bakteriím žít v drsném prostředí a také jim umožňuje vyhýbat se útokům našeho imunitního systému. Je to poprvé, co jsme našli něco, co funguje tímto způsobem, takže je to jedinečné svým chemickým složením a mechanismem účinku,“ uvedl Dr. Michael Lobritz.

Vědci na základě série experimentů prokázali, že nový lék brání LPD v transportu do vnější membrány bakterie a zároveň ji zabíjí. Lobritz však poznamenal, že přechod z testování na zvířatech na lidi může být velmi složitý.