Vědci úspěšně vypěstovali myší embrya na palubě Mezinárodní vesmírné stanice

Fotografie: unsplash.com
  • Embrya pěstovaná v mikrogravitaci na ISS se vyvíjela normálně
  • Prokázal to poslední experiment japonských vědců

Velkou otázkou pro život člověka ve vesmíru je otázka, jestli v tomto nepřirozeném prostředí mohou prosperovat i z dlouhodobého hlediska. A to se týče i rozmnožování. Závěry studie zveřejněné na phys.org poskytují v tomto směru náznaky pozitivní odpovědi.

Skupina japonských vědců uvedla, že myší embrya byla vypěstována na Mezinárodní vesmírné stanici a normálně se vyvíjela. Studie tak naznačuje, že by bylo možné, aby se lidé rozmnožovali i ve vesmíru. Jinými slovy, tato nová studie myšího embrya má velký význam, protože naznačuje, že se lidé mohou jednou rozmnožovat ve vesmíru. Jakmile se narodí první lidské dítě mimo povrch naší planety, staneme se skutečným vesmírným druhem.

Astronauti rozmrazili embrya v raném stádiu pomocí speciálního zařízení určeného k tomuto účelu a pěstovali je na stanici po dobu čtyř dnů. Embrya kultivovaná v podmínkách mikrogravitace se normálně vyvinula v blastocysty, buňky, z nichž se vyvíjí plod a placenta.

Experiment jasně prokázal, že gravitace nemá žádný významný vliv na vývoj embrya. Po analýze blastocyst odeslaných zpět do laboratoří na Zemi bylo také zjištěno, že nedošlo k žádným významným změnám ve stavu DNA a genů.

Tím však experiment nekončí. V další fázi bude nutné transplantovat blastocysty, které byly kultivovány v mikrogravitaci na ISS, do myší a zjistit, zda se budou zdárně vyvíjet až k porodu, aby se potvrdilo, že blastocysty jsou normální.