Výroční snímek teleskopu Jamese Webba zobrazuje zrození hvězdy

Fotografie: NASA, ESA, CSA, STScI, Klaus Pontoppidan (STScI)
  • Snímek pochází z oblačného komplexu Rho Ophiuchi, jež je vzdálen 390 světelných let od Země
  • Lze na něm vidět přibližně 50 hvězd, které jsou podobné našemu Slunci
  • Za rok dokázal teleskop objevit nejvzdálenější galaxii i černou díru

Webbův teleskop dnes slaví rok od uvedení do plného provozu a NASA tak zveřejnila další celobarevný snímek. Zobrazuje detailní zrození hvězd z nejbližší oblasti od Země – oblačném komplexu Rho Ophiuchi. „Za pouhý rok změnil vesmírný dalekohled Jamese Webba pohled lidstva na vesmír, nahlédl do oblaků prachu a vůbec poprvé viděl světlo ze vzdálených koutů vesmíru. Každý nový snímek je novým objevem, který umožňuje vědcům na celém světě klást a odpovídat na otázky, o kterých se jim dříve ani nesnilo,“ řekl administrátor NASA Bill Nelson v aktualizaci.

Hvězdotvorná oblast, kterou snímek zachycuje, se od Země nachází pouhých 390 světelných let. To umožnilo teleskopu udělat detailní záběr. „Ve svém prvním výročí již vesmírný teleskop Jamese Webba splnil svůj slib rozvinout vesmír a obdaroval lidstvo dechberoucí pokladnicí obrazů a vědy, která vydrží desítky let,“ řekla Nicola Fox, přidružená administrátorka vědecké mise NASA a dodala, že teleskop poskytl mnohem více informací pro pochopení galaxií, hvězd i o atmosférách exoplanet, než kdy předtím a tím tak odstartoval novou éru hledání obyvatelných planet.

Na snímku lze vidět kolem 50 hvězd, které jsou podobné našemu Slunci, nebo jsou menší. Tmavé oblasti představují nejhustší oblast prachu, kde se tvoří protohvězdy. Červenou barvou jsou znázorněny výtrysky molekulárního vodíku, ke kterým dochází, když hvězda prorazí svůj obal kosmického prachu. „Webbův obraz Rho Ophiuchi nám umožňuje být svědky velmi krátkého období hvězdného životního cyklu s novou jasností. Naše Slunce zažilo takovou fázi už dávno a nyní máme technologii, abychom viděli začátek příběhu jiné hvězdy,“ řekl bývalý vědecký pracovník projektu Webba na Space Telescope Science Institute Klaus Pontoppidan.

Od úplně prvního snímku, který byl minulý rok zveřejněn v Bílém domě, už teleskop ukázal vesmír jinak, než jsme jej doposud mohli sledovat. Dokázal objevit nejvzdálenější a nejstarší supermasivní černou díru i galaxii, detekoval složení atmosfér exoplanet a zaměřil se i na naší Sluneční soustavu. Dalekohled je teprve v začátcích svého pozorování, a tak je jasné, že objevů učiní mnohem více.