Webbův teleskop odhalil, že rané galaxie byly jiné, než se dříve myslelo

Fotografie: nasa.gov
  • Teleskop zkoumal 850 galaxií, které existovaly před 11 až 13 miliardami let
  • Díky ostřejším snímkům vědci zjistili, že galaxie byly již dříve rozmanité a vyspělé
  • Dalším pozorováním chtějí astronomové určit, v jakém časovém rozmezí se mohly začít tvořit galaxie s disky

Vesmírný dalekohled Jamese Webba neustále přináší nové poznatky a mění naše chápání o vesmíru. Díky jeho přístrojům je možné pozorovat nejvzdálenější galaxie, které vznikly jen několik miliard let po Velkém třesku. A dalekohled nyní ukazuje, že rané galaxie byly mnohem rozmanitější a vyspělejší, než se dříve myslelo. Vědci pozorovali pomocí Webbova teleskopu stovky galaxií pro Cosmic Evolution Early Release Science Survey (CEERS) a porovnávali je se snímky, které dříve pořídil Hubbleův teleskop.

Studie zkoumala celkem 850 galaxií s vysokým rudým posuvem, vědci tak nahlédli zpět 11 až 13 miliard let. Webbův teleskop má ostřejší snímky než starší Hubble, umožnil tak vidět i slabé galaxie, včetně jejich okolí. „Předchozí studie zdůrazňovaly, že vidíme spoustu galaxií s disky s vysokým rudým posuvem, což je pravda, ale v této studii také vidíme spoustu galaxií s jinými strukturami, jako jsou sféroidy a nepravidelné tvary. To znamená, že i při těchto vysokých rudých posuvech byly galaxie již poměrně vyvinuté a měly širokou škálu struktur,“ řekl Jeyhan Kartaltepe, hlavní autor článku a spoluřešitel CEERS.

Podle rit.edu bylo z 850 galaxií 488 reklasifikováno s různými morfologiemi poté, co byly lépe pozorovány pomocí Webbova teleskopu. Vědci se však stále nedívají na počátek vesmíru. „Budeme muset prozkoumat mnohem více galaxií s ještě vyšším rudým posuvem, abychom skutečně kvantifikovali, v jakém časovém okamžiku se útvary, jako jsou disky, mohly zformovat,“ uvedl Kartaltepe. Studie použila pro výzkum data z teleskopu, když byl teprve na počátku svého objevování. Od té doby ale nasbíral další hodiny pozorování, což poskytne další galaxie s vysokým rudým posuvem ke zkoumání.

Co je rudý posuv?

Zjednodušeně se jedná o prodloužení vlnové délky elektromagnetického záření. Ve vesmíru je tento posuv dán rozpínáním vesmíru. Poprvé jej v roce 1924 popsal astronom Edwin Hubble, když pozoroval velmi vzdálené galaxie. Zjistil, že rudý posuv spektrálních čar je větší, jak se vzdálenost objektu od Země zvyšuje. Toto zjištění také nakonec vedlo k teorii o rozpínání vesmíru.