Posledních několik let se stávají fenoménem na sociálních sítích i na YouTube videa, kde lidé pojídají nejrůznější jídla na kameru. Problém ovšem je, že jídla většinou bývá obrovské množství, a navíc se ve většině případů jedná o fast food, případně sladká jídla, jako jsou dorty, sušenky, bonbóny a podobně. Takovým videím se říká mukbang a za normálních okolností nejste schopni takové množství jídla najednou sníst.
Jak uvádí CNN, mukbang vzniklo spojením dvou korejských slov – meokda, což znamená jíst, a bangsong znamená vysílání. Osoba, která pojídá jídlo na kameru, má velmi blízko úst mikrofon, aby bylo slyšet žvýkání, křupání a polykání jídla. V polovině srpna bylo na TikToku přes 4 miliony videí, které měly hashtag mukbang. Některá jídla vypadají chutně a jiná jsou až nechutná – patří mezi ně například pojídání živých krabů nebo chobotnic, což mnoho lidí odsuzuje za kruté zacházení se zvířaty.
Nejvíce bylo slovo mukbang vyhledáváno za pandemie koronaviru a podle dietoložky Grace Derocha to bylo způsobeno tím, že lidé hledali sociální spojení. Studie zveřejněná v roce 2020 studovala obsah více než 5 000 videí mukbang a zjistila, že ve více než 83 % se ve videích lidé přejídali. Ukázalo se také, že konzumace nezdravých jídel v nepřiměřeném množství měla více zhlédnutí než zdravější jídla.
Derocha k videím uvedla, že by mohla vést k povzbuzení sledujících k tomu, aby se taktéž začali přejídat nezdravými jídly. Navíc nikdo neví, co se děje mimo kameru. Videa mohou být sestříhána tak, aby to pouze vypadalo, že jídlo je konzumováno, ale tvůrce jej vyplivuje. „Mám pocit, že lidé by to pravděpodobně měli používat jen pro zábavu a neměli by to brát příliš vážně. Sociální média nejsou skutečná, takže nemůžete opravdu věřit všemu, co vidíte,“ uvedla dietoložka Suzanne Fisherová.
Některá videa by ale mohla mít pozitivní vliv, musela by však být pojata jako inspirace pro konzumaci pestrých jídel. Pokud je někdo zvyklý jíst jen určitá jídla, tato videa by mohla pomoci k tomu, aby dotyčný ochutnal něco nového. K tomu je však potřeba ukázat i to, jak se jídla připravují. Samotná zodpovědnost je však vždy na divákovi a na tom, jak se nechá videi ovlivnit.