Zpozdil se vám let? Jak postupovat při kompenzaci a na co máte nárok?

Zpozdil se vám let? Jak postupovat při kompenzaci a na co máte nárok?
Fotografie: Tereza Lásková, fZone.cz
  • Nárok na odškodnění má pevně daná pravidla
  • Záleží na tom, odkud a kam letíte a také jak dlouhé je zpoždění
  • Existují ale výjimky, kdy o kompenzaci není možné žádat

Letní dovolené jsou již v plném proudu a s tím se zvýšil i počet cestujících, kteří dennodenně odlétají do turistických oblastí, užít si odpočinku. Vysněnou dovolenou ale může velmi rychle zkazit zpožděný nebo zrušený let. Dovolená se tak najednou stane noční můrou a pokud nepatříme mezi ty, kteří pravidelně létají letadlem, pak zřejmě netušíte, jak se v této situaci zachovat jinak, než čekat a doufat. Letecké společnosti ale mají jasně daná pravidla, a pokud dojde k opoždění či zrušení letu, máte nárok na kompenzaci. Ta se liší podle letu a délky zpoždění.

Jaká jsou pravidla?

Je potřeba se vyznat v pravidlech, která jsou jasně dána. Právo na kompenzaci máte při letech v rámci EU i mimo ni a je jedno, jakou leteckou společností poletíte. Dále pokud přilétáte do EU ze země mimo EU a letecká společnost pochází z EU. Speciální podmínky má pak cestování z Velké Británie, kdy podle europa.eu nevzniká nárok na odškodnění v případě, že dojde ke zpoždění nebo zrušení letu ze Spojeného království do EU, pokud je let provozován britským dopravcem nebo dopravcem mimo EU.

Kdy žádat a o co?

Každá kompenzace se odvíjí od délky zpoždění a zároveň i od délky letu. Pokud poletíte do vzdálenosti 1 500 km a méně, na kompenzaci máte nárok při zpoždění 2 hodin a více. Pokud je cílová destinace v EU vzdálena více jak 1 500 km, vzniká nárok na odškodnění po zpoždění 3 a více hodin. Mimo EU pak platí pravidlo pro 3hodinové zpoždění, že let musí být vzdálen v rozmezí mezi 1 500 km a 3 500 km. Pokud by váš let nespadal ani do jedné podmínky, pak nárok na odškodné vzniká po 4 hodinách zpoždění a déle.

Peníze

Kompenzace jsou pak jasně dané. 250 euro dostanete za všechny lety do 1 500 km, 400 euro při pravidle v rozmezí 1 500 km až 3 500 km a při splnění podmínek pro 4hodinové zpoždění máte nárok na 600 euro. Kromě toho máte i podle Evropského parlamentu nárok i na občerstvení zdarma, které odpovídá délce zpoždění, možnost zatelefonovat si a v případě, že trvá zpoždění přes noc, dopravce musí zajistit ubytování v hotelu, a to včetně transferu.

U koho žádat náhradu?

Případnou reklamaci je potřeba řešit vždy s leteckou společností, a to i v případě, že jste zájezd kupovali přes cestovní kancelář. Podle Ministerstva průmyslu a obchodu (MPO) se stává, že letecké společnosti nereagují tak, jak by měly a pro tyto případy je dobré využít spotřebitelské organizace, které vám poradí, jak postupovat. Existují také soukromé společnosti, které nabízejí kompletní vyřízení finanční náhrady za zpožděný let. Můžete tak svěřit celý případ jim. V tomto případě ale počítejte s tím, že si společnost vezme z částky určitá procenta.

Pokud kupujete letenku bez pomoci cestovní kanceláře, je dobré koupit ji vždy přímo u letecké společnosti, případně na ověřených stránkách. Pokud si nejste jisti, vždy si prodejce prověřte v recenzích, jelikož se může stát, že „majitelem“ letenky bude daná společnost a vy si tak nemůžete kompenzaci nárokovat. Případně se může stát, že v podmínkách bude uvedeno, že tyto situace řeší společnost a nárokuje si určitá procenta.

Pozor na výjimky

I u kompenzací ale existují výjimky, kdy nárok na finanční odškodnění nemáte. Například pokud jde o posunutí či zrušení letu kvůli špatnému počasí nebo pokud stávkují zaměstnanci letiště. O náhradu nemá smysl žádat ani v případě, že se letadlo střetne s ptákem nebo dojde k válečným či politickým nepokojům.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze