3D vytištěná raketa nad ránem odstartovala. Oběžné dráhy však nedosáhla

3D vytištěná raketa nad ránem odstartovala. Oběžné dráhy však nedosáhla
Fotografie: unsplash.com
  • Start proběhl dle plánu, po oddělení prvního stupně však došlo k anomálii
  • Raketa ale dosáhla maximálního zatížení Max-Q, což je pro společnost klíčové

Dnes ráno se podařilo na třetí pokus odstartovat první raketě, která byla z velké části vytištěná na 3D tiskárně. Raketa Terran 1 patřící společnosti Relativity Space vzlétla z vesmírné základny Cape Canaveral na Floridě dnes 25 minut po jedné hodině ranní. Testovací mise nesoucí název „Good Luck, Have Fun“ nevezla žádné užitečné zatížení.

Na začátku si raketa vedla dobře, dostala se do takzvaného Max-Q, tedy části letu, kdy raketa dosáhla maximálního aerodynamického namáhání vlivem rychlosti a odporu vzduchu. Jakmile se však oddělil první stupeň rakety, došlo k anomálii a horní stupeň nedokázal dosáhnout oběžné dráhy. Co přesně se stalo, to zatím společnost neuvedla, na Twitteru pouze napsala, že v nadcházejících dnech po vyhodnocení poskytne informace veřejně.

Nikdo se nikdy nepokusil vypustit na oběžnou dráhu 3D vytištěnou raketu, a přestože jsme to dnes nedokázali, shromáždili jsme dostatek dat, abychom ukázali, že létat s 3D vytištěnými raketami je životaschopné,“ řekla podle space.com Arwa Tizani Kelly z Relativity Space během úvodního živého vysílání. To, že se celý let nepovedl dokončit, neznamená žádné velké zklamání. Většina prvních letů při testování raket nedopadne dle očekávání, ukázkou je toho japonská raketa H3, která odstartovala na začátku tohoto měsíce a během letu došlo ke zničení – včetně užitečného zatížení.


Pro Relativity Space byl tento let ukázkou toho, že 3D raketa je schopna zvládnout Max-Q. A evidentně není firma jediná, kdo v 3D tisk věří, jelikož již nyní má nasmlouvané lety v celkové hodnotě 1,65 miliard dolarů (35,9 miliard korun). Většina smluv však byla zakoupena pro starty rakety Terran R, která se teprve vyvíjí. Ta bude znovupoužitelná a unese více užitečného zatížení.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze