Alza.cz se snaží i nadále rozrůstat a obohacovat své zákazníky novými zážitky. Ještě před Vánoci jsme se tak mohli podívat na nový koutek chytré domácnosti v rámci obřího showroomu v Holešovicích. Nyní ovšem prodejce expanduje ve zcela novém a experimentálním stylu. Každý už určitě přišel do styku nebo alespoň slyšel o AlzaBoxech. Jedná se o malé samoobslužné stanice, kam si můžete nechat zaslat zásilku a poté si jí sami vyzvednete. Nyní ale dostane koncept těchto boxů zcela nový rozměr.
Na rohu ulic Vinohradská a Jičínská na Floře totiž vyrostl zcela nový druh prodejny budoucnosti. Hlavní myšlenkou je poskytnout zákazníkům co nejrychlejší nakupování, bez front a s neomezenou otevírací dobou. Právě AlzaBoxy se totiž Alze už několikrát vyplatily a v posledním roce se popularita a využívanost této služby dramaticky zvýšila. Boxy jsou ovšem omezeny jen na pár desítek menších přihrádek pro zboží a nemohou poskytnout větší zákaznický komfort.
Koncept prodejny budoucnosti to všem napravuje, jelikož krom zaplacení a vyzvednutí svého balíčku si tu můžete některé vybrané produkty rovnou i koupit. Navíc se zde můžete poradit pomocí videochatu se stovkou různých odborníků, přičemž někteří se vyznají v elektronice, jiní v parfémech a jiní zase v něčem jiném. Fyzicky ovšem na prodejně nikdo nebude.
Celý proces funguje následovně: přijdete do malé potemnělé vstupní místnosti, kde si můžete zvolit, zda namačkáte kód objednávky a zaplatíte jej jako na běžných pobočkách Alzy, nebo si objednáte zboží na místě, ať už s pomocí odborníků ve videochatu, nebo jinak. Jakmile následně zaplatíte kartou či on-line, otevřou se automaticky vstupní dveře do další místnosti připomínající spíše serverovnu, ve které jsou stovky schránek, a dostanete pokyn následovat červené či modré osvětlení. V oné další místnosti se rozsvítí na podlaze řada světýlek v dané barvě, která vás zavede až k rovněž osvícené schránce, v níž je vaše objednávka.
Vy jste tak za pár vteřin hotovi a na řadu přichází další zákazník. Ve velké místnosti je konkrétně 40 sloupců se stovkami výdejových schránek různých velikostí, aby vyhověly 80 procentům portfolia prodejce, což je další výhoda této prodejny oproti normálním AlzaBoxům. Zde totiž narazíte také na obří schránky, do kterých se vejde i televize s úhlopříčkou 150 centimetrů. Některé schránky jsou ovšem již obsazeny, jelikož se v nich nachází předpřipravené zboří, které si můžete zakoupit přímo na pobočce. Půjde přitom vždy o ty nejprodávanější či nejlépe hodnocené položky z Alzy a budou samozřejmě jen v omezeném množství.
Sluší se zmínit, že za tímto veskrze originálním projektem stojí jen malý tým a jeho vývoj a realizace trvala rok, přičemž bylo na novou prodejnu vynaloženo 5 milionů korun. Veškerý hardware a software využitý pro fungování prodejny je totiž vyvinut interně přímo Alzou. Prodejna bude přitom otevřena nonstop, tedy 24 hodin denně sedm dní v týdnu po celý rok, a to i o svátcích, kdy má značně odlehčit enormnímu návalu zákazníků. Zásobována bude přitom zpočátku probíhat dvakrát denně.
Testovací provoz prodejny budoucnosti, která je schopna dle odhadů obsloužit až tisíc lidí denně, začne již příští týden a najdete ji hned u výstupu metra Flora naproti OS Flora. Tato lokalita byla vybrána z toho důvodu, že zde Alza již delší dobu chtěla mít vlastní prodejnu a AlzaBox v OC Flora je tím vůbec nejpopulárnějším v Praze. Dává tedy smysl, že jej nyní nahradí potřebné větší a lepší řešení. Pokud se však prodejna osvědčí, můžeme se pravděpodobně již v druhém čtvrtletí letošního roku těšit na další pobočky na stanicích metra Můstek a Budějovická.