Využívání mořských savců a jejich přirozené inteligence pro vojenské účely není ničím novým. Delfíni, lachtani a tuleni mají obvykle za úkol vyhledávat podmořské miny, stejně jako to dělají psi na souši. Nejdále je v jejich nasazení asi americké námořnictvo, které se na navy.mil snaží rozptýlit obavy z toho, že takto nasazená zvířata při výcviku trpí.
Důkazem toho má být lachtan Spike, který pobývá v zálivu u San Diega. Má rád ryby, led, spánek a nově i videohry. Ve svém vkusu je však poměrně konzervativní a sází na Hada, nejhranější mobilní titul všech dob, který proslavily hlavně telefony finské Nokie.
Spike je výjimečný tím, že ačkoli tuto možnost dostalo více jeho „kolegů“, on je tím prvním, kdo hraní pochopil a začal si ho naplno užívat. Smyslem takového počínání není samotný vojenský výcvik, ale tzv. kognitivní obohacení, které má udržet mořské savce déle šťastné a zdravé. Jedná se o společný program amerického námořnictva, v jehož rámci pracují vědci z Námořního centra pro informační válku v Pacifiku, a Národní nadace pro mořské savce.
O více než 120 lachtanů a delfínů se v rámci programu stará zhruba 300 lidí, kteří se podílejí na cvičení v průzkumu a záchranných úkolech, jež mořští savci zvládají lépe než lidé. Ústředním prvkem jejich programů péče však zůstávají obohacující aktivity, jako je plavání v otevřeném oceánu, hraní si s hračkami a nyní i videohry. Na rozdíl od lidských hráčů však Spike potřebuje krom samotného splnění virtuálního úkolu pochvalu v podobě ryby.
Zpráva námořnictva dále tvrdí, že během tří let, kdy Spike „aktivně hraje“, se u něj zlepšilo udržování hmotnosti a výkonnost při dobrovolných zdravotních kontrolách, ačkoli výzkum zatím s hraním her tyto dvě skutečnosti definitivně nespojil. Nezbývá než doufat, že hraní může mít stejně pozitivní důsledky pro dvounohé savce na souši.