Obuvnický koncern s českými kořeny, o kterém si povíme v dnešním článku, je celosvětově známý. Baťa je na trhu už 127 let a denně prodá boty více než milionu zákazníků. Jde o významnou rodinnou firmu s dlouholetou tradicí, která nabízí kvalitní produkty za dobré ceny. Pokud vás zajímá, co jí dostalo na vrchol, čtěte dál.
Ze Zlína do celého světa
Příběh firmy se začal psát v roce 1894. Baťa byl založen třemi sourozenci – Tomášem, Antonínem a Annou. Ti v tehdejším československém Zlíně do společnosti vložili své dědictví a jejich stali se jedním z prvních velkovýrobců obuvi na světě. Sourozenci zaměstnali skupinu 10 šiček a ševců, kteří šili boty jak pro své sousedy, tak pro vzdálenější obchodníky. Později se počet pracovníků rozrostl na 50. Na prvních ikonických botách, kterými se společnost zpočátku proslavila, začal Tomáš Baťa pracovat v roce 1896. Na trh byly uvedeny o rok později pod názvem Baťovky. Šlo o plátěnou obuv s koženými prvky, která byla určena běžným pracujícím lidem. Nebyla vyráběna ručně, ale za pomoci strojů, díky čemuž se stala symbolem masové výroby bot po celé Evropě.
První obchod s obuví byl ve Zlíně otevřen v roce 1899. Díky vysoké poptávce po deseti letech působení Baťa vyráběl 2 200 párů bot denně a stal se největším výrobcem obuvi v Evropě. Bez moderního strojního zařízení by to samozřejmě nebylo možné. Tehdy byly také vyvinuty nové modely bot i způsoby jejich propagace, které reagovaly na chování zákazníků. I přes krizi za první světové války, která nedostatkem materiálů a pracovních sil Baťu zasáhla, se v roce 1917 prodej zvýšil přibližně na dva milióny párů ročně. Ve Zlíně byly postaveny továrny, byty, školy a nemocnice pro dělníky. V těžkých dobách tak firma poskytovala levné nájmy a potraviny, protože zakladatel Tomáš Baťa věřil, že by jeho podnik měl sloužit veřejnosti. Po válce byla ekonomická situace velmi složitá a Baťa se rozhodl snížit ceny obuvi o 50 %, což se později ukázalo jako skvělý marketingový tah. Jeho zaměstnanci souhlasili se snížením mezd o 40 %, protože jim Baťa dodával jídlo, oblečení a další nezbytnosti za poloviční cenu. Riskantní krok byl díky tomu proveditelný.
Firma opravdu vzkvétala. Baťa byl vynalézavý a dalo by se říct, že předběhl svou dobu. Vytvořil samosprávné dílny a oddělení, ve kterých mohli zaměsntanci přispívat svými nápady a ovlivnit svůj vlastní výdělek úsilím o vyšší ziskovost oddělení. Ve stejné době byly založeny nové společnosti ve Francii, Rakousku, Rumunsku, Švédsku, Švýcarsku, Egyptě, Belgii, Finsku, Lucembursku, Maďarsku, Itálii, Indonésii, Singapuru a Indii. Samozřejmostí bylo vybudování výrobních závodů v zahraničí.
Na počátku 2. světové války společnost zaměstnávala 42 000 lidí. Po válce byly všechny společnosti ve východní Evropě komunistickou vládou znárodněny, ale Baťa obnovil své společnosti ze zbývajících organizací umístěných mimo východní Evropu a začalo se mu opět dařit. Zakladatelův syn Tomáš J. Baťa se s více než 100 rodinami odstěhoval do Kanady, kde založil podnik Bata Shoe Company of Canada. V polovině století se společnost stala předním světovým vývozcem obuvi. V průběhu 70., 80. a 90. let byl podnik reorganizován. K tomu byly využity nové inovativní strategie, které se zaměřovaly na spokojenost zákazníků i zaměstnanců a samotný marketing. Baťa do svého sortimentu zavedl značkové výrobky, neobuvnické zboží, novátorské koncepce maloobchodních prodejen a prodejní politiku orientovanou na životní styl. Pozici šéfa zastával do roku 2018 Thomas George Baťa – vnuk zakladatele.
Tomáš Baťa, spoluzakladatel společnosti
Tomáš Baťa nebyl jen zakladatelem světoznámé firmy. Tento podnikatel a vizionář se stal starostou města Zlín a za svého působení prosadil koncepci zahradního města, reformu veřejného školství a značně město rozšířil. Je známý pro slogan „Náš zákazník, náš pán“, kterého se pevně držel.