Horst Fuchs byl první a ultimativní youtuber. Dobu předběhl o desetiletí

Glosa
Horst Fuchs byl první a ultimativní youtuber. Dobu předběhl o desetiletí
Fotografie: Ondřej Pohl, fZone.cz

Napoprvé se může zdát, že vzpomínání na teleshoppingového moderátora, jehož kariéra vrcholila někdy před třiceti lety, na stránky magazínu o moderních technologií nepatří. Ale opak je pravdou: jeho vzhled, styl, vystupování i předmět činnosti skvěle odhadl, kudy se bude v budoucnu ubírat naše společnost.

Mozaiku vzpomínek na devadesátá léta máme každý jinou, ale s vysokou pravděpodobností se zde nachází kamínek, který jako by ztělesňoval šílenost oné doby. Horst Fuchs byl seriózně vypadají postarší Němec s extravagantními šperky i oblečením, ale hlavně vystupováním. V jeho podání se něco tak nudeného jako prodej vosku na auto nebo kuchyňského nože změnilo na směs rockového koncertu a až náboženské show.

A s tímhle dokázal Horst skvěle využít dobu, kdy byl v bývalém východním bloku hlad po všem ze Západu. V hlavě mám jasnou vzpomínku na to, jak jsme na jihu Moravy jednu dobu přepínali přesně v osm večer televizor na rakouské vysílání, protože zde před hlavním filmem běželo pětiminutové pásmo reklam. Přijde mi fascinující, že během mého života existovala doba, kdy jsme záměrně vyhledávali reklamu a užívali si ji.

I to je možná důvod, proč se Hosrt Fuchs stal tak populární právě tady. Když pročítáte diskuse pod články od jeho skonu, spousta lidí chválí napřílad jeho český dabing. Jako by prodej kráječe na zeleninu byl stejný umělecký výkon, jako francouzská komedie.

Při zpětném ohlédnutí ale největší fascinaci vyvolává to, jak „život a dílo“ Horsta Fuchse předznamenalo dnešní dobu. Vezměte například takový YouTube a tvorbu, která vzniká přímo pro toto médium. Jako člověk určitého věku ho používám spíše jen jako hudbení přehrávač, ale někdy se nestačím divit, co například sledují moje děti.

Po povinném bloku reklam přímo od YouTube následuje profesionální intro. Youtuber přivítá svoje diváky, ale než se dostane k samotnému sdělení, má vzkaz od sponzora. Samotné sdělení pak spočívá v tom, že to skutečně sdělení se nachází někde jinde, na nějaké platformě, kde se dá umělcům platit přímo, protože zlý Google má moc velké provize a zlí diváci blokují reklamy. To ale nebrání tomu, aby video končilo úpěnlivými prosbami o „lajk, subskrajb a šér“.

A nejede jen o YouTube, prakticky každé sociální médium je zaplaveno těmi, kteří se jako Horst rozhodli, že než aby pracovali v automobilce, budou raději prodávat vosk na auta, na kterém lze smažit vejce. A na vrcholu toho všeho server Only Fans, kde už nemusíte prodávat žádný výrobek nebo službu, ale jen samotný zájem, který se vám povede vzbudit.

Pro všechny tyto lidi může být „mementem mori“ fakt, že trvalo bezmála půl roku, než si skonu Horsta Fuchse všimla širší veřejnost. A to byl svého času tak slavný, jak se to rozhodně už nikdy nepodaří žádnému z jeho následovníků.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze