Hubble slaví 33 let od vypuštění a stále objevuje vesmír

Fotografie: NASA, ESA a STScI
  • Teleskop odstartoval z Kennedyho vesmírné centra 24. dubna 1990
  • Jeden z jeho posledních snímků ukazuje mlhovinu NGC 1333, kde se tvoří hvězdy
  • Za dobu fungování provedl na 1,6 milionu pozorování

Hubbleův teleskop dnes slaví 33 let od jeho vypuštění na oběžnou dráhu Země. Odstartoval 24. dubna 1990 z Kennedyho vesmírného centra na Floridě pomocí raketoplánu Discovery. Jeho vypuštění bylo posunuto o několik let kvůli havárii raketoplánu Challenger v roce 1986 a ani po vypuštění jej neopouštěly problémy. V okamžiku, kdy vědci získali první snímek, věděli, že je něco špatně. Rozmazaný snímek odhalil problém v optice – zrcadlo bylo špatně vybroušené a nemělo správný tvar. A tak se začalo pracovat na opravě, kdy k teleskopu byla vyslána posádka, aby jej opravila. Později se k teleskopu vydali astronauti ještě několikrát, aby jeho přístroje nahradili za novější a lepší.

Zachytil mlhovinu, kde se tvoří nové hvězdy

Ačkoliv dnes vesmírný dalekohled pojmenovaný po americkém astronomovi Edwinu Hubbleovu slaví 33 let, stále poskytuje astronomům snímky z vesmíru v takové kvalitě, že je pořád co objevovat. Jeden z posledních snímků, který od něj NASA zveřejnila, je mlhovina NGC 1333, která se nachází v molekulárním mračnu Perseus, 960 světelných let daleko od Země. Díky tomu, že teleskop dokáže pořizovat snímky od ultrafialového až po blízké infračervené světlo, ukázal na snímku rudě zářící plyny a černý prach, kde vznikají nové hvězdy. Bohužel Hubble nedokáže vidět skrze tmavé části prachu, a tak je vidět jen pouhá část zrodu nových hvězd. „Aby teleskop pořídil tento snímek, nahlédl přes závoj prachu na okraji obřího oblaku studeného molekulárního vodíku – suroviny pro výrobu nových hvězd a planet pod neúprosnou gravitací. Obrázek podtrhuje skutečnost, že formování hvězd je v našem rozbouřeném vesmíru chaotický proces,uvedla NASA.

Dalekohled na snímku zachytil načervenalou záři ionizovaného vodíku, kde jsou nově tvořící se hvězdy. Každá z nich je navíc obklopena cirkumstelárním diskem, jež může později vytvořit okolo hvězdy planetární systém. Stejným způsobem vzniklo před 4,6 miliardami let i naše Slunce a později i planety.

Hubbleův teleskop za dobu svého fungování provedl přibližně 1,6 milionu pozorování na téměř 52 000 vesmírných cílů. Na teleskopu není žádná kamera, která by jej sledovala v reálném čase, ale pokud vás zajímá, co zrovna pozoruje, můžete navštívit Space Telescope Live, kde se to dozvíte.