Meteorický roj Leonid bude brzy vrcholit. Kdy jej nejlépe pozorovat?

Fotografie: unsplash.com
  • Nejlepší pro pozorování bude noc ze 17. na 18. listopadu
  • Při jasné obloze bude možné vidět 10 až 15 meteorů za hodinu
  • Meteorický roj pochází z komety Tempel-Tuttle

Meteorický roj Leonid se blíží svému vrcholu a vy tak můžete sledovat na obloze zářící meteority, které vstupují do atmosféry. Ačkoliv tento roj není tak hojný na počet padajících hvězd jako například více známý roj Perseid, při jasné obloze můžeme vidět 10 až 15 meteorů za hodinu. Nejvhodnější na pozorování bude noc ze 17. na 18. listopadu, případně okolní dny. Při nejvyšší aktivitě meteorů nebude kazit výhled ani Měsíc, který bude dorůstat a nebude tak příliš oslňovat noční oblohu.

Podle České astronomické společnosti byly Leonidy nejsilnější v letech 1866 až 1867, následně pak v roce 1933 a 1966, kdy bylo možné sledovat i několik desítek tisíc meteorů za hodinu. Takový extrémní počet byl vždy způsoben mateřskou kometou, která každých 33 let oběhne kolem Slunce a jak se postupně při cestě odpařoval led a prach, později dorazil k Zemi, kde způsobil obrovský meteorický déšť. Poslední průlet nastal v roce 1998, což přineslo výraznější Leonidy v letech 2001 a 2002. Další návrat by měl přijít v roce 2031. Do té doby bude mít tento meteorický roj slabší aktivitu.

Leonidy pocházejí z komety Tempel-Tuttle (celým názvem 55P/Temple-Tuttle). Pojmenování dostala podle jeho objevitele Williama Tempela z Marseilleské observatoře ve Francii. Ten kometu objevil podle earthsky.org 19. prosince 1865 na severní obloze.

Pokud se rozhodnete pozorovat Leonidy, je potřeba najít místo bez světelného smogu a nejlépe s co největším výhledem na oblohu. Nejhodnější jsou tak kopce a pole, která jsou daleko od města. Meteory budou vylétávat ze souhvězdí Lva. Pokud nevíte, kde jej hledat, najděte si velkou medvědici a posuňte svůj zrak trochu jižněji. Není ale nutné sledovat pouze jedno místo – meteory vlétávají do atmosféry postupně, a tak je můžete zahlédnout prakticky ve všech částech oblohy. Kromě toho Leonidy vlétají do atmosféry vysokou rychlostí a bývají tak velmi jasné.