NASA snížila pravděpodobnost, že nás v roce 2880 zasáhne kilometrový asteroid

Fotografie: pixabay.com
  • Asteroid byl objeven již v roce 1950, od té doby jej vědci sledují
  • Jeho velikost je přes kilometr a dostal označení 1950 DA
  • Nový software od NASA Sentry-II začal zohledňovat ve výpočtech i takzvaný Yarkovský efekt

Asteroid s označením 1950 DA je něco přes kilometr velký a doposud jej NASA označovala za potencionálně nejnebezpečnější. Nový výpočet však předpovídá, že dopad na Zem je ještě méně pravděpodobný, než se předpokládalo – asteroid se tak zařadí do kategorie potencionálně nebezpečných. V roce 2015 vědci odhadovali, že je pravděpodobnost 1 ku 8 000, že zasáhne Zemi v roce 2880. Nový výpočet však tuto pravděpodobnost snížil na 1 ku 30 000.

1950 DA by neměl být žádný problém, spíše bych řekl, že je povzbudivé, že jsme schopni identifikovat možnost dopadu tohoto vzdáleného objektu více než 800 let předem,“ řekl Davide Farnocchia, navigační inženýr z NASA JPL v Kalifornii pro space.com. Asteroid byl objeven již v roce 1950 a od té doby je pozorován prostřednictvím mnoha dalekohledů. NASA pravidelně kontroluje výpočty, aby se ujistila, že jsou přesné.

V lednu NASA Jet Propulsion Laboratory (JPL) aktualizovala software Sentry, který využívá k hodnocení potencionálně nebezpečných asteroidů. Ve svých výpočtech začala zohledňovat takzvaný Yarkovský efekt, který zpřesnil výpočet toho, jak se předměty ve vesmíru pohybují. Yarkovského efekt vznikne ve chvíli, kdy je sluneční světlo absorbováno povrchem asteroidu a poté je zpět vyzařováno jako teplo. Vypouštění takového tepla má vliv na dráhu asteroidu – tím může ovlivnit pravděpodobnost dopadu na Zem.

Předchozí systém také nepočítal se zemskou gravitací, která asteroid může velmi ovlivnit. Nový systém Sentry-II již zemskou gravitaci zohledňuje. Aktuálně existuje téměř 28 000 známých asteroidů, které se pohybují v blízkosti Země a každý rok se objeví asi 3 000 dalších. Předpokládá se, že se tempo bude ještě zvyšovat i díky novým observatořím.