Vzorek asteroidu Bennu obsahuje uhlík a vodu. Mohl by odhalit původ života na Zemi

Fotografie: NASA/Erika Blumenfeld & Joseph Aebersold
  • Asteroid starý 4,5 miliardy let by mohl přinést odpovědi na vznik života na Zemi
  • Tento objev je pouze začátek, vzorky se budou studovat po desítky let
  • 70 % vzorku bude uschováno pro budoucí generace

Asteroid Bennu je starý 4,5 miliardy let. Pochází tedy z doby, kdy vznikala naše Sluneční soustava a mohl by tak přinést důležité poznatky o vzniku života na Zemi. NASA včera zveřejnila počáteční studie vzorku a vědci zjistili, že je Bennu bohatý na uhlík a vodu. Tento objev tak naznačuje, že by v hornině mohly být nalezeny stavební kameny života na Zemi.

Vzorek OSIRIS-REx je největším asteroidem bohatým na uhlík, jaký byl kdy doručen na Zemi a pomůže vědcům prozkoumat původ života na naší planetě pro další generace. Téměř vše, co v NASA děláme, se snaží odpovídat na otázky o tom, kdo jsme a odkud pocházíme. Mise NASA jako OSIRIS-REx zlepší naše chápání asteroidů, které by mohly ohrozit Zemi a zároveň nám umožní nahlédnout do toho, co leží za nimi. Vzorek se dostal zpět na Zemi, ale stále je před námi tolik vědy – vědy, jakou jsme nikdy předtím neviděli,uvedl v tiskové zprávě administrátor NAS Bill Nelson.

Tato zjištění jsou teprve začátek, vzorky budou studovány po celá desetiletí a vědci doufají, že v nich najdou odpovědi na to, jak vznikala Sluneční soustava, nebo jak se na Zemi dostal materiál, ze kterého vznikl život. NASA ze vzorku uchová asi 70 % pro výzkum budoucích generací vědců, kteří budou mít lepší možnosti jej prozkoumat. Vzorky bude studovat více jak 200 vědců po celém světě a budou také vystaveny v Smithsonian Institution, Space Center Houston a University of Arizona.

Cílem odběru bylo získat alespoň 60 gramů materiálu, ale realitou je, že se podařilo odebrat mnohonásobně více. Že se ve vzorcích nachází voda a uhlík vědci potvrdili na základě snímkování skenovacího elektronového mikroskopu, infračerveného měření, rentgenové difrakce a analýze chemických prvků. Využili také počítač, aby vytvořili 3D model, který zobrazil vnitřek částice. „Když nahlížíme do prastarých tajemství uchovaných v prachu a horninách asteroidu Bennu, odemykáme časovou schránku, která nám nabízí hluboký pohled do původu naší Sluneční soustavy,“ řekl hlavní výzkumník OSIRIS-RExe Dante Lauretta.