Nová studie naznačuje, že se v naší galaxii pohybují biliony potulných planet

Fotografie: Goddard Space Flight Center NASA
  • Jedná se o exoplanety, které se odtrhly od své hvězdy a putují volně vesmírem
  • Vědci zatím pomocí mikročočky objevili jednu, která se podobá Zemi
  • V naší galaxií se jich ale podle odhadu bude nacházet na 400 a s hledáním pomůže nově vypuštěný teleskop

Většina planet v naší galaxii funguje stejně jako naše Sluneční soustava – planety obíhají kolem své hvězdy, která je gravitačně přitahuje. Nový výzkum vědců z NASA a japonské Osaka University však naznačuje, že se v naší galaxii vyskytuje daleko větší množství potulných planet, než se doposud myslelo. Jedná se o planety, které neobíhají kolem žádné hvězdy a putují samy vesmírem.

Odhadujeme, že naše galaxie je domovem pro 20krát více potulných planet než hvězd – bilionů světů samostatně putujících. Toto je první měření počtu potulných planet v galaxii, které je citlivé na planety méně hmotné než Země,“ uvedl spoluautor článků David Bennet. Výsledky týmu se zakládají na devítiletém průzkumu nazvaného MOA (Microlensing Observations in Astrophysics), který probíhal na observatoři na Novém Zélandu. Jelikož jsou běžně exoplanety objeveny na základě své hostitelské hvězdy, tady museli vědci hledat pomocí mikročočky.

Ta vznikne v případě, kdy se objekt jako je hvězda nebo planeta, dostane téměř do dokonalého zarovnání s dalším objektem v pozadí. Světlo se tak začne ohýbat a bližší objekt funguje jako čočka. „Mikročočkování je jediný způsob, jak můžeme najít objekty, jako jsou volně plující planety s nízkou hmotností, a dokonce i prapůvodní černé díry,“ uvedl profesor z Osaka University Takahiro Sumi.

Tým objevil zatím jednu potulnou planetu o velikosti Země, což je teprve druhý objev svého druhu. Podobných planet, které se podobají Zemi, by podle vědců mohlo být v naší galaxii na 400. Ty bude vyhledat budoucí teleskop NASA Nancy Grace Roman, který bude vypuštěn do května 2027. Teleskop se totiž nebude muset odkazovat na mikročočky, které jsou velmi vzácné, a navíc bude schopný vyhledat ještě menší exoplanety, jelikož je bude hledat přímo z vesmíru. Původní odhady byly, že teleskop objeví asi 50 potulných terestrických planet o hmotnosti Země, ale již nyní je jasné, že to bude mnohonásobně více.