Exoplaneta o velikosti Země je od nás vzdálena pouhých 72 světelných let

Fotografie: NASA/JPL-Caltech
  • Byla objevena pomocí dalekohledu Kepler a sondy TESS
  • Exoplaneta se nachází v systému K2-415, kde je jedna z nejchladnějších hvězd
  • Svoji hvězdu oběhne každé 4 dny

Pomocí vesmírného dalekohledu NASA Kepler a sondy Transiting Exoplanet Survey Satellite (TESS) astronomové objevili novou exoplanetu, která je od nás vzdálená pouhých 72 světelných let, navíc je podobná Zemi – alespoň velikostí. Exoplaneta byla pojmenována K2-415b podle celého planetárního systému. „Systém K2-415 je jedinečný v tom, že je jednou z nejchladnějších hvězd neboli hvězd s nejnižší hmotností, o kterých je známo, že hostí exoplanetu,“ řekl hlavní autor článku Teruyuki Hirano.

Podle space.com existují pouze čtyři hvězdy, o kterých se ví, že jsou chladnější než K2-415 a zároveň hostí alespoň jednu exoplanetu. Patří mezi ně i systém TRAPPIST-1, který má 7 objevených exoplanet a některé jsou v takzvané obyvatelné zóně, takže by se na jejich povrchu mohla nacházet kapalná voda.

Ačkoliv nově objevená exoplaneta není nejbližší známou, je stále dostatečně blízko, aby ji mohli astronomové studovat. K2-415b je asi 3krát hmotnější než Země a svoji hvězdu oběhne každé čtyři dny ve vzdálenosti asi 0,27 AU (astronomická jednotka – 1 AU představuje vzdálenost Země od Slunce). Teplota se na této exoplanetě odhaduje dle phys.org přibližně na 126 °C. Je tedy zřejmé, že tato planeta nespadá do obyvatelné zóny.

Trpasličí hvězda, kolem které K2-415b obíhá, má povrchovou teplotu asi 2 900 °C, což je téměř o polovinu méně, než má se svými 5 500 °C naše Slunce. Hvězda je tak malá, že dosahuje pouze 0,2 poloměru Slunce a její hmotnost byla vypočtena na přibližně 0,16 hmotnosti Slunce. Ačkoliv byla zatím objevena pouze jedna exoplaneta, která kolem hvězdy obíhá, neznamená to, že je jediná. Další pozorování mohou přinést objev dalších planet, které obíhají kolem této malé hvězdy.