Nový startup CO2 Rail bude zachycovat oxid uhličitý pomocí vlaků

Nový startup CO<sub>2</sub> Rail bude zachycovat oxid uhličitý pomocí vlaků
Fotografie: CO2 Rail
  • Americká společnost vyvinula železniční vlak, který bude zachycovat vzduch pomocí otvorů
  • Ze vzduchu odstraní oxid uhličitý, který se uloží v kapalné formě ve speciálním voze
  • Vyčištěný vzduch se poté vypustí zpět do atmosféry

Startup CO2 Rail Company byl založen v USA v roce 2020 a vyvinul železniční, samonapájecí technologii přímého zachycování vzduchu, která odstraňuje přebytečný oxid uhličitý z ovzduší. Zařízení pro přímé zachycování vzduchu potřebují velké plochy půdy a povolení k provozu není lehké získat, možnosti vlaku tak tento proces urychlí. „Je to obrovský problém, protože většina lidí chce vyřešit klimatickou krizi, ale nikdo to nechce dělat na svém dvorku. Vozy pro přímé zachycování vzduchu na železnici by nevyžadovaly územní nebo stavební povolení a byly by přechodné a obecně by je veřejnost neviděla,“ řekl Geoffrey Ozin, ředitel skupiny solárních paliv v University of Toronto.

Vlakové vozy mají velké otvory pro nasávání vzduchu během jízdy – není tak potřeba žádných ventilátorů, které by vzduch naháněly. Po zachycení dostatečného množství oxidu uhličitého se komora uzavře a CO2 je stlačován, ochlazován a nakonec zkapalněn. V této formě je krátkodobě skladován v zadní části vozu. Nashromážděný oxid uhličitý ve vozech bude později dodán do uhlíkového hospodářství jako surovina s přidanou hodnotou. Vyčištěný vzduch se vypustí zpět do atmosféry ze spodní části vozu.


Podle společnosti by mohl nákladní vlak s vozy pro nasávání vzduchu odstranit až 6 000 tun oxidu uhličitého ročně s výrazně nižšími náklady, než tomu bylo doposud. „Předpokládané náklady v měřítku jsou nižší než 50 dolarů za tunu, díky čemuž je technologie nejen komerčně proveditelná, ale také komerčně atraktivní,“ řekl cell.com zakladatel společnosti CO2 Rail E. Bachman.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze