Každoroční akce Suchej únor začíná už zítra 1. února. Má sloužit k tomu, aby si každý z nás uvědomil svůj vztah k alkoholu a mohl si osvojit nové návyky. Tato kampaň v Česku a na Slovensku vznikla poprvé v roce 2013 a má ukázat, jaký vliv může mít alkohol na každodenní život a co všechno se může změnit, když měsíc nebudete pít.
Suchejunor.cz tento rok vytvořil dopis, který si přihlášení vyplní před začátkem abstinence. V dopise je například kolonka, proč chcete letos Suchej únor vydržet, co pro vás bude největší výzvou a jak byste se chtěli na konci měsíce cítit. Pokud dopis odešlete, na konci měsíce se vám odešle na email, abyste mohli zhodnotit svůj úspěch. Pro ty, kteří si chtějí své myšlenky nechat pro sebe, je ale i klasická přihláška, kde stačí uvést pouze jméno a email.
Každoročně se o této akci dozvídá více lidí a většina ji považuje za pozitivní – 81 % respondentů. Postupně se také zvedá počet lidí, kteří se kampaně zúčastní – v roce 2013 to bylo jen pár procent, minulý rok se číslo zvedlo na 1 200 000 dospělých, což je přibližně 17 %. Že má kampaň smysl, ukazují i její výsledky, které snižují rizikové pití alkoholu. V roce 2023 vykazovalo 83 % přihlášených mužů a 80 % žen vyšší než rizikové hodnoty a 4 měsíce po skončení Suchýho února jejich počet klesl přibližně o třetinu.
Kampaň “Suchej únor” se blíží již potřinácté https://t.co/6ZYg2iqwrb pic.twitter.com/Xa8iDd2A25
— Bezpečnost Potravin (@bezpecnostp) January 30, 2025
Alkohol, ač je všem od 18 let přístupný, způsobuje silnou závislost, která má dopad jak na život závislého, tak na jeho blízké. Zřeknutí se pití alkoholu na měsíc tak může přinést nový pohled na to, jaké to je žít bez alkoholu. Bez alkoholu se lidem zlepšuje spánek, mají více energie, ušetří nemalé peníze a nemají poalkoholové stavy, kdy nejsou schopni správně myslet a fungovat. Pití alkoholu je v Česku velmi rozšířené, zejména co se týče pití piva a návyky se pak přenášejí na děti, které jsou pak taktéž v rizikové skupině.