Teleskop detekoval vodní páru u exoplanety. Může ale pocházet z hvězdy

Fotografie: NASA, ESA, CSA, J. Olmsted (STScI)
  • Planeta GJ 486 b je o 30 % větší než Země a třikrát hmotnější
  • Kolem své hvězdy obíhá tak blízko, že je její povrch rozžhaven na 430 °C
  • Vědci si nejsou jisti, zda vodní pára nepochází z blízké hvězdy, kde se může vyskytovat ve slunečních skvrnách

Červení trpaslíci jsou nejběžnějším typem hvězd ve vesmíru, což znamená, že je i největší pravděpodobnost, že kolem těchto hvězd najdou astronomové kamenné exoplanety. Červení trpaslíci jsou chladné hvězdy, planety tak kolem nich musí obíhat velmi blízko, aby se na nich mohla potencionálně nacházet kapalná voda a spadaly do takzvané obyvatelné zóny. Tento typ hvězd však uvolňuje ultrafialové a rentgenové záření, a to by mohlo ničit případné planetární atmosféry.

Astronomové tak stále hledají exoplanety, které by byly schopné si v tomto prostředí atmosféru udržet. Pro zjištění použili Webbův teleskop, který se zaměřil na kamennou exoplanetu GJ 486 b. Na ní se život nepředpokládá, jelikož obíhá kolem hvězdy tak blízko, že její povrch je rozpálen přibližně na 430 °C. Co však vědce zaujalo, je, že teleskop u ní detekoval vodní páru. Na plynných planetách byla vodní pára již dříve objevena, ale doposud ne kolem kamenné. GJ 486 b však obíhá tak blízko hvězdy, že se může stát, že vodní pára pochází z hvězdy, ne z planety.

Vodní pára může pocházet ze slunečních skvrn

Vidíme signál a téměř jistě je způsoben vodou, ale zatím nemůžeme říci, zda je tato voda součástí atmosféry planety, což znamená, že planeta atmosféru má, nebo zda jen vidíme vodní signaturu přicházející z hvězdy,“ uvedla podle NASA hlavní autorka studie Sarah Moran. Exoplaneta je asi o 30 % větší než Země a třikrát hmotnější – má tedy mnohem větší gravitaci než Země a než kolem své hvězdy oběhne, netrvá to ani 1,5 pozemského dne. Předpokládá se také, že je slapově uzamčena, tedy že je jednou stranou neustále natočena k hvězdě a druhou od ní.

Vodní pára v atmosféře na horké kamenné planetě by představovala velký průlom pro vědu o exoplanetách. Ale musíme být opatrní a ujistit se, že hvězda není viníkem,“ uvedl Kevin Stevenson z Univerzity Johns Hopkins. Vědci planetu pozorovali ve chvíli, kdy procházela před hvězdou, právě to by mohlo způsobit, že by se vodní pára z hvězdy jevila jako původem z planety. Vodní pára existuje ve slunečních skvrnách dokonce i v našem Slunci, v červeném trpaslíku, který je chladnější, se tak tvoří vodní páry o to více.

Webbův teleskop tak bude tento planetární systém pozorovat i nadále, aby zjistil, odkud vlastně vodní pára pochází. Nakonec vědci plánují pozorování přístrojem Near-infrared Imager and Slitless Spectrograph, který by měl rozlišit planetární atmosféru od hvězdných skvrn. „Je to spojení několika nástrojů dohromady, které skutečně určí, zda tato planeta má nebo nemá atmosféru,“ dodal Stevenson.