Webbův teleskop objevil vodní páru v protoplanetárním disku

Fotografie: NASA, ESA, CSA, J. Olmsted (STScI)
  • Nachází se v planetárním systému PDS 70, který je od Země vzdálen 370 světelných let
  • Vnitřní disk se od hvězdy nachází v takové vzdálenosti, kde mohou vznikat planety podobné Zemi
  • Pokud se zde začne vytvářet planeta, bude mít od počátku k dispozici vodu

Voda je pro život na naší planetě nezbytná a vědci si stále nejsou zcela jisti, jak přesně se dostala na Zemi. Existuje hned několik hypotéz, a tak zůstává otázkou, zda se stejně mohou formovat kamenné planety ve vesmíru. Nové informace nyní přinesl Webbův teleskop, který sledoval planetární systém PDS 70. Ten se nachází 370 světelných let od Země a hvězda má jak vnitřní, tak vnější disk prachu a plynu – ty jsou odděleny 8 miliard kilometrů širokou mezerou, uvnitř které se nacházejí dvě obří plynné exoplanety.

Pozorování pomocí přístroje MIRI (Mid-Infrared Instrument) odhalila vodní páru ve vnitřním disku systému, a to blíže jak 160 milionů kilometrů od hvězdy. V takové vzdálenosti se mohou formovat terestrické planety podobné naší Zemi, která obíhá kolem Slunce ve vzdálenosti 93 milionů kilometrů. Toto je první objevení vody v oblasti, kde se tvoří minimálně dvě protoplanety. „Viděli jsme vodu na jiných discích, ale ne tak blízko a v systému, kde se momentálně shromažďují planety. Před Webbem jsme tento typ měření nemohli provést,“ řekla hlavní autorka Giulia Perotti.

Hvězda PDS 70 je chladnější než naše Slunce a je stará přibližně 5,4 milionu let. Takto staré hvězdy již většinou kolem sebe podle NASA nemají disky, ze kterých by vznikaly planety, i proto byl tento objev překvapivý. Z těchto disků mohou nakonec vzniknout planety a pokud by se zde začala tvořit, bude mít k dispozici vodu už od svého počátku. „Tento objev je mimořádně vzrušující, protože zkoumá oblast, kde se obvykle tvoří kamenné planety podobné Zemi,“ uvedl spoluautor článku Thomas Hening.

Vědci také netuší, jak se může voda nacházet tak blízko hvězdy. Za těchto podmínek by totiž ultrafialové světlo, které hvězda produkuje, mělo molekuly vody rozbít. Pravděpodobně tedy okolní materiál slouží jako ochranný štít. Tým využije ještě dva další přístroje Webbova teleskopu, aby získal o tomto systému další podrobnosti.