NASA objevila další exoplanetu, která obíhá kolem hvězdy v obyvatelné zóně

Fotografie: NASA/JPL-Caltech
  • Pomocí satelitu TESS potvrdili existenci exoplanety TOI 700 e
  • Planeta se nachází v obyvatelné zóně a rok na ní trvá 28 pozemských dní
  • V planetárním systému se nachází i další planeta, na které by se mohla nacházet kapalná voda

Pomocí satelitu TESS (Transiting Exoplanet Survey Satellite) vědci potvrdili existenci exoplanety o velikosti Země pojmenované TOI 700 e. Planeta je jen o 5 % menší než Země, pravděpodobně je terestrická a navíc obíhá svoji hvězdu v obyvatelné zóně – tedy na jejím povrchu by se mohla nacházet kapalná voda. V tomto planetárním systému již dříve byly objeveny planety pojmenované TOI 700 b, c, d, přičemž planeta d se také nachází v obyvatelné zóně. Pro potvrzení existence planety e však bylo potřeba delšího pozorování pomocí TESS.

Toto je jeden z mála systémů s mnoha malými planetami v obyvatelné zóně, o kterých víme. To dělá ze systému TOI 700 vzrušující vyhlídku na další sledování. Planeta e je asi o 10 % menší než planeta d, takže systém nám také ukazuje, jak další pozorování TESS pomáhají najít stále menší a menší světy,“ řekla Emily Gilbertová, postdoktorandka z JPL, která práci vedla. TOI 700 je chladná trpasličí hvězda, která je od Země vzdálená asi 100 světelných let v jižním souhvězdí Dorado.

Planetární systém TOI 700

Nejblíže hvězdy se nachází exoplaneta TOI 700 b, která je asi o 10 % menší než Země. Kolem své hvězdy oběhne každých 10 pozemských dní. TOI 700 c je oproti Zemi 2,5krát větší a její oběžná dráha trvá 16 dní. NASA předpokládá, že jsou planety slapově uzamčeny, což znamená, že jsou natočeny směrem k hvězdě vždy pouze jednou stranou. To, jak dlouho daná planeta obíhá kolem hvězdy, určují vědci podle snížení jasnosti ve chvíli, kdy planeta přechází přes hvězdu z jejich perspektivy. U nově potvrzené planety však vzhledem k velikosti hvězdy i planety potřebovali delší čas. „Kdyby byla hvězda o něco blíže nebo planeta o něco větší, mohli bychom být schopni zaznamenat TOI 700 e v prvním roce dat TESS,“ řekl výzkumný pracovník v Goddardově centru kosmických letů Ben Hord.

TOI 700 e oběhne kolem své hvězdy za 28 pozemských dní a nejspíše je také slapově uzamčena. Vědci ji definovali v pozici „optimistické“ obyvatelné zóny, což znamená, že se nachází v takové vzdálenosti od hvězdy, že se v určitou dobu mohla na planetě nacházet kapalná voda. Nalezení takových planetárních systémů vědcům pomáhá dozvědět se více i o historii naší Sluneční soustavy.