Teleskop Jamese Webba objevil první exoplanetu, která má atmosféru z vodní páry

• GJ 9827 d byla poprvé spatřena dalekohledem Kepler v roce 2017
  • Její atmosféra je složena výhradně z vodní páry, což je pro exoplanety neobvyklé
  • Exoplaneta není vhodná pro život, jaký známe na Zemi, ale je prvním krokem k objevení takové planety

Teleskop Jamese Webba hledá nejrůznější exoplanety kolem jiných hvězd ve vesmíru a zkoumá jejich atmosféru, a tak i to, zda by mohla být planeta vhodná pro život. Vědci z University of Michigan nyní zveřejnili nejnovější studii, která uvádí, že teleskop pozoroval planetu pojmenovanou GJ 9827 d, která je naprosto jiná než doposud sledované. Planeta je od Země vzdálená téměř 100 světelných let a je zhruba dvakrát větší než Země. Co je na ní ovšem zvláštního, je její atmosféra, která je výhradně složena z vodní páry.

Je to poprvé, co něco takového vidíme. Aby bylo jasno, tato planeta není vhodná pro druhy života, které na Zemi známe. Zdá se, že planeta je tvořena převážně horkou vodní párou, což z ní dělá něco, čemu říkáme ‚parní svět‘,“ uvedl Eshan Raul, který analyzoval data z teleskopu. Ačkoliv astronomové předpokládali, že takové planety existují, až nyní byla tato hypotéza potvrzena.

Atmosféra GJ 9827 d byla měřena technikou zvanou transmisní spektroskopie. Ta spočívá v tom, že se měří, kolik hvězdného světla je absorbováno atmosférou planety při různých vlnových délkách nebo barvách světla. Doposud se exoplanety skládaly spíše z lehčích prvků, jako je vodík či hélium – stejně jako naši plynní obři Jupiter a Saturn. „GJ 9827 d je první planeta, kde jsme detekovali atmosféru bohatou na těžké molekuly, jako je tomu u kamenných planet Sluneční soustavy,“ řekla Caroline Piaulet-Ghorayeb, která studii vedla.

Zkoumání atmosfér, které jsou tvořeny z lehčích plynů, je daleko snazší než atmosfér s těžšími molekulami, jako je právě vodní pára. Toto pozorování tak přináší první krok k detekci atmosfér, které by se mohly nacházet na obyvatelných exoplanetách. GJ 9827 d nebyla objevena Webbovým teleskopem, ale dalekohledem Kepler v roce 2017 a následně byla planeta pozorována i Hubbleovým dalekohledem, a právě ten jako první našel náznaky vodní páry v atmosféře.