Vědci objevili nejjasnější kvasar ve vesmíru

• Kvasar je od nás vzdálený 12 miliard světelných let
  • Supermasivní černá díra, kolem které se vytváří akreční disk, pohltí hmotu o velikosti jednoho Slunce denně
  • Kvasary se špatně objevují, jelikož na takové vzdálenosti se zdá, že se jedná o hvězdu

Kvasary jsou dodnes ne zcela vysvětleným objektem. Na takovou vzdálenost, jakou se od nás nacházejí, připomínají svým svitem hvězdu, ale jedná se o spektrální čáry atomů, které mají výrazný rudý posuv. Pokud by se jednalo o hvězdu, musela by být jasnější než celá galaxie. Nakonec bylo vědci zjištěno, že se jedná o světlo, které se vytváří okolo černé díry, která jej pohlcuje. A vědci nyní potvrdili objev kvasaru, který se nachází u supermasivní černé díry ve středu galaxie.

Objevy kvasarů jsou obtížné, jelikož se nejdříve musí zjistit vzdálenost, aby bylo jasné, že se nejedná o hvězdu ale o kvasar. To podle arstechnica.com vede k tomu, že v minulosti mohli vědci kvasary vidět, ale chybně je měli za hvězdy. To se přesně stalo i v případě objektu J0529-4353, který se nyní ukázal jako nejjasnější kvasar, který byl pozorován. Poté, co astronomové potvrdili, že objekt není zvětšen gravitační čočkou, zveřejnili článek o objevu v Nature Astronomy.

Aby mohl kvasar vytvářet takový jas, je potřeba zvětšovat akreční disk okolo černé díry a dostat tak do něj více okolního materiálu. Existuje však limit, kolik materiálu je možné z vesmíru pojmout a ten se nazývá Eddingtonův limit. Ten také stanovuje strop pro to, jak rychle může černá díra růst. V tomto případě se vědci domnívají, že supermasivní černá díra má hmotnost 17 nebo 19 miliard Sluncí. To sice není největší černá díra, která byla kdy objevena, ale existuje přibližně jen 10 větších. Pro srovnání – uvnitř naší galaxie je černá díra o velikosti asi 4 miliard Sluncí.

Udržení takového jasu není úplně snadné – černá díra musí pohltit asi 370 slunečních hmot ročně, což znamená, že denně pohltí více materiálu jak jedno naše Slunce. I při tomto tempu by trvalo 30 milionů let, než by se černá díra zdvojnásobila. Toho, že by nás tato černá díra pohltila, se bát nemusíme. Kvasar je od nás vzdálený 12 miliard světelných let, ale i přes tuto vzdálenost je jeho akreční disk dostatečně velký na to, aby jej bylo možné pozorovat pozemní observatoří v Chile (Very Large Telescope).